Uusimmat blogijulkaisut

Kitkakelit Lapissa heppeimmillään.

Lapissa ja muuallakin Suomessa on pakkasolosuhteet. Me täällä Naruskan kairassa olemme kylmiin keleihin tottuneet niin, ettei autojen esimerkiksi käynnistyksissä ole ongelmia esiintynyt. Kummankin auton moottorinlämmitiimet ja sisätilanlämmittimet ovat kunnossa ja myös käytössä varsinkin silloin, kun lämpötilat lähentelevät neljääkymppiä miinusta.

Olimme viikonlopun Rovaniemellä. Pitkä pakkasjakso täällä tekee maantieolosuhteet todella helpoiksi. Ajorata maantiellä on kuivan nahkea, mutta ihan sulana ja jäättömänä sitä ei voi pitää, vaikka se paikoin siltä näyttääkin. Eikäpä se kesäkuiva olekaan, johan sen sanoo järkikin. Aina siihen hiukan tarttuu lumipölystä jotain, vaikka nastarenkaat toisaalta hakkaavat pintaa osin jäättömäksikin.

Rovaniemen kaupungissa pakkaset eivät pidä risteyksiä ja liikenneympyröitä niin nahkeina. Ukan Lexuksen Hakka R3 kitkat kuitenkin tuntuvat näillä keleillä ihan riittäviksi kiiltäviksi hioontuneissa risteyksissäkin. Vetopito piisaa risteyksissä liikennevaloista lähdettäessä. Aina ei napsahda edes neliveto päälle. Sitä ei voi todeta muualta kuin grafiikasta, jos vetografiikka on näytössä päällä.

Kitkarenkaat alkavat iselleni tuntua sitä omimmiksi, mitä pidempään niillä kilometrejä taakse jää. Ne ehkä vaativat hiukan enemmän ennakointia määrätyissä tilanteissa, mutta se ei ole minusta pahasta ollenkaan, koska ennakoimalla tulee hiukan varovaisemmin lähestyttyä ongelmallisia paikkoja liikenteessä. Se takaa lisää havainnointiaikaa muista tien kulkijoista. Havainnointiajan puutteesta ne kolarit yleensä alkunsa saavat, joten turvallisuus lisääntyy.

Tällä Rovaniemireissulla oli emäntä kameroineen repsikan paikalla. Kameralle tarttui Rovaniemen ja Sallan väliltä tällä hetkellä tyypillisiä kuuraisia ja tykkylumisia maisemia. Välillä tuntuu, että ajelisi postikorttimaisemassa koko ajan. Ei tullut tämän matkan aikana havaintoja poroistakaan, joista esimerksiksi Vikajärven ja Kemijärven väliseltä tieosuudelta erikseen liikennemerkillä varoitetaan. Muutaman koejarrutuksen tein suorilla tieosuuksilla kokeeksi silloin, kun ketään muuta ei näköpiirissä ollut edessä, eikä takana. Enemmän muistuttaa jarrutusolosuhde kesää kuin talvea näillä kuivilla.

Vikajärvi - Kemijärvi tieosan alussa varoitellaan poroista, eikä suotta. Se on yksi Suomen pahimmista porokolariteistä.
Kevyt lumi hiukan pöllyää, mutta kun pitää riittävää etäisyyttä, niin riski pienenee...
Kalliosalmen mutkat Kemijärven ja Rovaniemen rajalla.
Kemijärven kaupungista Sallan suuntaan oleva tieosa on lumituiskuille altis, kun Kemijärven seljältä vinkka puhaltaa.

Kotitiemme Naruskantie on näillä keleillä parempi kuin kesällä. Sen pinta on simmacilla vedetty polanteettomaksi ja pinnalla on pehmeää irtolunta. Se pehmentää enstisestään kitkarenkaan muutenkin vähäistä vierintä-ääntä auton ohjaamoon.

Odotellaanpas keväisempiä ja haastavampia tieolosuhteita kaikessa rauhassa. Tammikuun ja helmikuun aikana ne kovimmat pakkaset on pidettävä pois. Maaliskuulle kun pääsemme, niin aurinkoarmas alkaa jo päivälämpötiloja nostelemaan. Sinne asti saatamme vielä ehtiä uusiin pakkasennätyksiin, jotka nekään eivät ainakaan Naruskalla ihan harvinaisia ole, kun tässä Siperian syrjässä majaamme pidämme.

Turvallisia talvikilometrejä kaikille!

comments powered by Disqus