Kirjoittaja Antti Hanninen
Uusimmat blogijulkaisut

Kirottu a-pilari

Onnistuinpas aiheuttamaan vaaratilanteen männäviikolla.

Seikkailin Jyväskylän Palokassa ja kolmion takaa käännyin nätisti vasemmalle. Samassa jostakin olemattomuuden syövereistä oikealta tuli uudenkarhea Volvo V70 joka jarruttaa töksäytti keskelle risteystä, jottei allekirjoittaneen kulkupeli olisi saanut osumaa. Minä nolona heilautin kättäni kiitokseksi volvomiehelle, ja luikin äkkiä risteyksestä karkuun. Jumpe, mä en oikeasti nähnyt sitä Volvoa! Se jäi oikeanpuoleisen a-pilarin taakse katveeseen ihan kokonaan.

Vahingosta viisastuneena olen taas muistanut risteyksissä heilua kuskin penkillä eestaas ja sivuille kuin heikkopäinen, jotta näkisin pilarien taakse kätkeytyneet autot. Ja toden totta, pari päivää tapahtuneen jälkeen taas kerran kun risteyksessä kohtasin Volvo V70:n, tällä kertaa vasemmalla puolellani, se jäi todella nätisti kuskinpuolen a-pilarin taakse katveeseen. Vasta kun kurottauduin tarpeeksi eteenpäin, pystyin havaitsemaan sen. Ja ei ole V70 ihan pienimmästä päästä autoja.

Kyllähän se hyvä on, että ne pilarit ovat miehen reiden paksuisia, niin ei katto mene lysyyn hirvikolarissa tai auton kaatuessa, mutta risteysalueella ne ovat tottavie hankalia. Vaikka tokihan se kuskin on vaan otettava auton ominaisuudet huomioon, ja ajettava sen mukaan. Ja tarvittaessa heiluttava kuin tanssitautinen ratin takana, jotta mitään ei katveeseen jää!

 

comments powered by Disqus