Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Kierrätyksen ilo

Kesäkuun puoliväli, alle viikko juhannukseen.

Säiden puolesta kesä on ollut piristävä. Ei päivääkään lämmintä ilman pelkoa sateesta. Juhannuksesta ja siintävästä kesälomasta stressaantuneet ihmiset vakuuttelevat helteisen kesän vielä saapuvan. Siinähän vakuuttelevat.

Päätinpä tehdä testirenkailla jotain, jota tulisi harrastaa useammin, mutta nyky-yhteiskunnan tuomat kiireet sekä oma laiskuus sen estävät: kierrätin renkaat. Tässä vaiheessa lienee paikallaan kuitenkin ottaa esille tempauksen ei-ekologiset tarkoitusperät, vaan ainoastaan pidolliset sekä turvallisuuteen liittyvät aspektit.
 

(Vasemmalla takana pyörinyt kumiseos, oikealla edessä pyörinyt vastaava.)

 

Yksinkertaisuudessaan edessä sijaitsevat renkaat

kierrätetään

sijaitsemaan auton takana. Ilman oleellisia muutoksia ajokäytöksessä selviää, jos renkaiden kokoluokka vastaa toisiaan auton etu- ja taka-akselistossa.

Tällä pyritään tasaamaan renkaiden tasaista kulumista, koska varsinkin kaltaisellani raskaan kaasujalan omaavalla, yhteiskunnan häpeäpilkulla, kuluu useimmiten takarenkaat aavistuksen eturenkaita nopeammin. Nykytietojeni valossa rengaskierrätystä suositellaan tehtävän noin 8000 kilometrin kohdalla, joten tein sen juuri sopivasti kun renkaille oli kertynyt 13´012 kilometriä taivallusta.
 

(Tarkkanäköiset sekä selväpäiset voivat huomata takarenkaan suuremman kulumisen näkyvämmästä kolikosta.)


 

Kuten kuvat antavat osviittaa, niin takarenkaiden kuluminen on ollut hivenen vauhdikkaampaa verrattuna edessä sijaitseviin renkaisiin, joten rengaskierrätys on osunut tässä tapauksessa nappiin. Omana vinkkinä muistuttaisin tarkistamaan rengaspaineet kierrätyksen jälkeen, koska monessa kulkupelissä etu- ja takarenkaiden paineet eroavat hieman toisistaan.
 

(Renkaankierrätys-mysteeri: Yksi rengas irti, kaksi odottamassa.)


 

Eikä muuta kuin kovaa ajoa (!).
 
 
 
 

comments powered by Disqus