Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Keskikesällä nastarenkaat uutisissa

Siteeraan tässä uutisia Kalevasta, linkki.

Raahen, Oulun ja Kemin alueilla autojen jakohihnojen syöpyminen ja ennenaikainen rikkoutuminen on ongelma, jonka syytä ei ole vieläkään selvitetty. Ongelman kimpussa jo vuosia painineella Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kaupilla on uusi mahdollinen selitys ongelmalle.

– Rautaa näyttäisi löytyvän tiepölystä Raahe-Oulu-Tornio-välillä enemmän kuin Kempele-Oulu-Hämeenlinna-välillä, Kauppi kertoo.

Kauppi kuitenkin korostaa samaan hengenvetoon, että tutkimukset etenevät hitaasti, eikä hän voi sanoa ongelman syistä mitään varmaa.

–  Nastarenkaista se rauta varmastikin tulee. Ja voisi ajatella, että pohjoisemmassa käytetään enemmän ja pidempään nastarenkaita kuin etelässä. Se voisi selittää syytä sille, miksi ongelma esiintyy ainoastaan Raahe-Oulu-Tornio-välillä, Kauppi jatkaa.

On erittäin mielenkiintoista, jos lopulta syy on tässä. Mihin muuhun sitten tämä pöly vaikuttaakaan? Asvalttipinnoituksen ennenaikainen kuluminen on selvä nastarenkaiden aiheuttama ongelma, mutta nyt alkaa tulla lisää "miinusasioita" listalle. Kuinka kauan menee ennen kuin alijäämäisen budjetin kanssa tappeleva Suomen valtio keksii lisäveron nastarenkaille (haittavero)?

Pari talvea kitkarenkailla ajaneena täytyy todeta, että ilmeisesti kitkarengas on myös ympäristön ja luonnon kannalta hyvä ratkaisu.

 

comments powered by Disqus