Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Kesärenkaiden rengasvalintaprosessini

Vanhaa autoa  vaihtaessa toiseen vanhaan saa sellaiset renkaat, kuin alla sattuu olemaan. Tai  kerran Volvo laittoi alle kiinalaiset kesärenkaat, joilla ajoin pitkään  huomaamatta valmistusmaata. Olisin varmasti maksanut hintaeron, jos olisin  tiennyt ketkuilusta. Tai olisi tinkiessä pitänyt osata kysyä myös renkaiden laadusta...

Suurimmat  ongelmat minulla oli matkailuauton renkaiden kanssa – vaihtoehtoja ei ollut  1988 vielä paljoa ja tietoa sitäkin vähemmän. Rengastietous oli huoltoliikkeen ja rangasliikkeen osaamisen varassa. Ei ollut toimivaa nettiä vielä,  vaikka  sähköpostin otinkin käyttöön jo 1989.

Bemarilla  halusin hiljaisemmat kesärenkaat ja tutkin testituloksia sitä enemmän  painottaen.

Kun muutimme  vuodeksi Sveitsiin 1985, ostin uudet kesärenkaat sen huomioiden, että joudun  ajamaan myös talven samoilla renkailla. Nastarenkaat kun eivät olleet sallittuja  ja vuorille mennessä piti olla lumiketjut mukana. Silloin onnistunut valinta oli Hakkapeliitan kesärengas, jossa siihen aikaan oli hyvin vahva hammaskuvio.
Se toimi erinomaisesti Volvo 144 alla myös talvella. Jouduin ajamaan jopa ylös  vuoristoon lumipyryssä – ja tulemaan alas pimeässä. Hienosti renkaat toimivat.  Muuten alas tulo oli varsinainen jännitysnäytelmä. Akkuni simahti ja valot  alkoivat hiipua olemattomaksi serpentiinitietä Montreuxiin laskeutuessani.  Onneksi lumisade loppui laaksossa, mutta edessä oli vielä ajo Geneveen niillä kynttilänvaloilla. Välillä etsin tietä taskulampullakin - huh...

Kun nämä  erikoistilanteet jätetään pois, ensimmäinen kriteerini on ollut ”valmistettu  Suomessa”, jos mahdollista. Nykyään tämä pitää lukea ”joko Suomessa tai..”.  Yleensä  olen yrittänyt etsiä myös tuoreita  lehtiä – usein TM ja tutkinut sieltä rengastestejä. Niistä olen hakenut  suuntaviivoja.

Seuraavaksi tulee eteen autoni ja sillä hetkellä pinnalla olevat toiveeni. Joskus  hiljaisempi rengas on toiveena, mutta se jää peruskriteerien jälkeen toiseksi.  Vesiliirto. Ajomukavuus. Soveltuvuus asfaltille ja myös toimivuus nimismiehen  kiharaisella soratiellä. Siinä tarkeimmät.

Aikaisemmin olen ostanut aina ”samankokoinen kuin ennenkin autossa ollut”. Vasta
viimeisessä autossani on erikokoinen kesärengas ja talvirengas. Nykyinen kesärenkaan vannekoko on 16” ja siinä on 205/50-16 rengas. Kun viimeksi kävin pienessä rengasliikkeessä, omistaja totesi ohimennen: mielestäni täällä  sorateillä toimisi paremmin 205/55 rengas. Tosiaan suurempi ilmatilavuus  renkaassa antaisi renkaaseen hieman enemmän pehmeyttä, jota tarvitaan  rypyläisellä hiekkatiellä. Nyt olisin kypsä 205/55-16 kokoiseen renkaaseen.  Volvo 850 Jenkki STW vm 1995 / 166kW antaa tämän kokovaihtoehdon  rengasvalitsimessa, mutta taas ”henkilöautonrenkaiden halkaisijavastaavuudet”/  Nokian Renkaat ei anna samaa tulosta – löysin taulukon vielä vuosi sitten tällä  nimellä.

Uusimmat  eLine renkaat kiinnostaisivat erityisesti taloudellisuuden takia, mutta hieman
arveluttaa niiden profiloituminen pieniin autoihin ja ”Piriuksiin tms”. Minun autossani taitaa olla liikaa voimaa näille renkaille. Siinä tapauksessa paras vaihtoehto on Hakka Blue. Luotettavat ominaisuudet, toimii uraisilla teillämme  vesisateessa ilman vesiliirtopelkoa ja kohtuullisen hyvä polttoainetalous. Joka  tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että renkaiden uusi sukupolvi on entistä  Hakka R huomattavasti taloudellisempi. Siis näillä eväillä 1: Hakka Blue 205/55  R16 94V   2: eLine.

205/55  R16 94H
comments powered by Disqus