Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Kesärenkaiden kuluminen ja DSI-kulumisvaroitin

Aikanaan kesärenkaiden kulumista/urasyvyyttä koetettiin selvitellä erilaisin ja epämääräisinkin keinoin. Myynnissä oli tai lahjaksi saattoi saada avaimenperään kiinnitettävän urasyvyysmittarin ja kahden euron kolikkoakin on käytetty kesärenkaiden urasyvyyden selvittämiseen. Nämä eivät aina ole olleet luotettavimpia keinoja urasyvyyksien mittaamiseen. Kuluttajan kannalta erittäin käyttökelpoinen sen sijaan on Nokian Renkaiden renkaiden pinnassa oleva DSI eli Driving Safety Indicator -mittari, joka on Nokian Renkaiden useassa eri maassa patentoitu keksintö.

Kulumisvaroitin eli DSI-mittari

  • Nokian talvi- ja kesärenkaiden pinnassa oleva mittaristo
  • Kertoo selkeästi renkaan jäljellä olevan uransyvyyden pääurissa millimetreissä
  • Auttaa ajoittamaan renkaiden kierrätystä ja näin tasoittamaan vetorenkaiden ja vapaasti pyörivien renkaiden kulumista

Sekä Nokian kesä- että talvirenkaista löytyy DSI-mittari. Talvirenkaissa on merkitty vain kolme numeroa, kahdeksan, kuusi ja neljä. Vähemmän lamelloiduissa kesärenkaissa sen sijaan DSI-mittari on näkyvämpi, ja siinä juoksevat numerot kahdeksasta kakkoseen millin välein. DSI-mittari on autoilijalle helppo ymmärtää – kun yksi numero on kulunut renkaasta pois, jäljelle jäävistä numeroista selviää, kuinka paljon urasyvyyttä renkaassa on vielä jäljellä.

Renkaiden kierrätyksellä tasaisempi kuluminen


Renkaiden kulumista kannattaakin seurata ahkerasti. Tilanne on yleensä se, että vetorenkaat kuluvat enemmän kuin vapaasti pyörivät renkaat. Renkaiden kulumista voidaan tasoittaa vaihtamalla vetorenkaiden ja vapaasti pyörivien renkaiden paikkaa oikeaan aikaan. Kun DSI-mittari näyttää akselien välillä kahden millin verran kulumaeroa, on renkaiden kierrätys paikallaan. Näin lopputuloksena on lopulta neljä sileäksi kulunutta rengasta sen sijaan, että kaksi rengassetistä olisi käyttökelvottomia ja kahdella vielä ajokilometrejä edessään.

DSI-mittari sai alkunsa kun aikanaan mietittiin kuorma-autojen renkaiden kulutuksen seuraamiseen ymmärrettävää ja selkeätä mittaristoa. Kuorma-autoissa renkaiden kulumista seurattiin ennen olkapääalueelle merkittyjen symbolien avulla, mutta epäselvyytensä takia järjestelmää oli syytä selkiyttää. Suunnittelun ja tuotekehittelyn tuloksena keksittiin miten numerolamellit saatiin liitettyä tukevasti renkaan paistomuottiin ja näin mittaristoa ryhdyttiin käyttämään Nokian Renkaiden valmistamissa henkilöautojen talvi- ja kesärenkaissa. Luotettavan ja laadukkaan renkaan merkki onkin kulumisvaroittimen numeroiden löytyminen renkaan pinnasta.

comments powered by Disqus