Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kesärenkaat alle, vaikka talvi vielä niskan päällä.

Muutama päivä sitten otsikoin jutun, jolla ilmoitin Lapissa vielä tarvittavan talvirattaita auton alle. Tämä pitää edelleen paikkansa ainakin, jos täällä joutuu ajelemaan lumisadekelissä tai yöpakkasella. Eikäpä Lappi ainoa alue ole, missä viikon sisällä on talvirenkaita varmasti kaivattu. Kaakkois-Suomessa ja Kainuussa oli menneellä viikolla varmasti tietämistä, jos auto oli varustettuna kesärattailla.

Meidän huushollissa kahden auton taloudessa ei niin väliä ole, jos toiseen autoon kesärenkaat vapun aikoihin vaihdettaisiinkin, kuten pienen mussutuksen jälkeen tapahtuikin. Hyväksyntää vaihdolle ei meinannut tulla auton omistajalta, eli tässä tapauksessa perheen naisväeltä. Puollon asialle häneltä kuitenkin sain, kun lupasin, että oman autoni alla eivät kesärenkaat pyöri ennen sitä, kunnes kaikki lumet ovat kotiseudulta hävinneet, eikä sääennuste enää talvikelejä lupaile. Lexuksen kitkoilla ollaan pärjätty talven yli, joten niillä pärjätään kaikissa oloisuhteissa.

Niinpä emännän Subarun uudenkarheat Nordmanin nastarenkaat saivat kesälevon. Osasyy vaihtoon juuri nyt oli silläkin seikalla, että nuo renkaat olivat epätasapainossa, joka ei ole meille soratien asukkaille niin kovin tavatonta. Täällä nimittäin vanteisiin kertyy reippaanlaisesti savista rapaa, jolta auto ei voi märällä soratiellä välttyä. Vanteiden pitäminen puhtaana tästä savimassasta on hankala, ellei lähes mahdoton tehtävä.

Nytkin oli yhdessä Nordmanin vanteessa tapahtunut niin, että johonkin teräväreunaiseen monttuun ajettaessa rengas oli saanut tällin, joka oli irrottanut sentin vahvuisesta vanteen sisäpinnan kurakerroksesta kymmenen senttiä pitkän pätkän. Se riitti siihen, että epätasapaino-onglema oli varma. Kuvista näkyy, miltä talvirenkaiden vanteet täällä Vapunpäivänä pois otettaessa ennen pesua näyttivät.

Vanteen savista sisäpintaa.​
Vanteen savista sisäpintaa.​
Sama vanne painepesurin jälkeen.​
Sama vanne painepesurin jälkeen.​

  Subarun alle asennetuilla renkailla on oma pikku tarinansa. Viime kesän ajetuissa Hakka Greeneissä on kulutuspintaa osoittavissa milleissä jäljellä noin neljä. Niillä olisi menty ilmeisesti vielä tuleva kesä, koska emännän työajot loppuvat toukokuulla ja alkavat uudelleen vasta syyskuun alkupuolella. Kesärattaat ovat tuumakokoa 15, mutta Subaruun saa otteenkin mukaan asentaa 16:n tuuman renkaat, joille vuorostaan olisi yhdet ylimääräiset pojan autosta ylimääräiseksi jääneet hyvät aluvanteet.

Kun tykkään selailla erilaisia kauppasivustoja milloin myynti-, milloin ostotarkoituksissa, niin laitoin kurillani hakuun Nokian 16 tuuman kesärenkaat. Haku tuotti mielenkiintoisen tuloksen kolmen kuukauden takaisesta ilmoituksesta. Rovaniemeläinen kauppasi uudenveroisia Hakka Sport Utility renkaita ja kuinka ollakaan, Subarun omilla vanteilla. Renkaista oli hyvät kuvat ja hinta oli kolmen kuukauden myyntiaikana pudotettu kolmestasadasta €urosta hintaan 200 €uroa. Katsomisen arvoinen juttu siis, joten kyselyt päälle.

Keskustelu muutamalla tekstiviestillä johti siihen, että Rovaniemellä asuva poikani kävi myyjän luona renkaita katsastamassa, eikä sen enempää renkaista kuin vanteistakaan löytynyt mitään huomautettavaa uusiin verratttuna. Kaupat siis kiinni. Myyjä oli vaihtanut omaan Subaruunsa karkeampikuvioiset kesärenkaat, kun tykkää liikkua kala- ja metsäreissuillaan haastavilla urilla. Hyvä ja uskottava syy Lapissa itsekin kohta 35 vuota asuneelle.

Subaru ja Nokia Sport Utilityt peltivanteilla ja pölykapseleilla...​
Subaru ja Nokia Sport Utilityt peltivanteilla ja pölykapseleilla...​
Kulutuspintaa reilut 7 milliä.​
Kulutuspintaa reilut 7 milliä.​

Nämä ostetut Hakka Sportit ovat sattumalta samanaikaista valmistusajankohdaltaan kuin Hakka Greenitkin, eli joulukuulta 2013. Kertoillaan joskus lisääkin ajokokemuksista, mutta jo alkajaisiksi voi mainita emännän ajelevan autoaan hymyssä suin, koska niin äänettömästi menee Subaru nyt niin soralla kuin asfaltillakin, että mieleen tulee kuulemma kissan liikkeiden pehmeys...

Omalla lyhyellä koeajollani asennuksen jälkeen tulin samoihin tuloksiin jo ennen vaimon ajokokemusta. Nyt on hyvä muistaa Subarulla ajaessa se, että nopeusmittari näillä kesärenkailla ajaessa näyttää tismalleen sitä nopeutta, mitä todellisudessa mennään. Asia todennettiin GPS -laitteella, eli sen verran muuttaa tuuma lisää renkaan halkaisijassa mittarinäyttöä, että 6-7:n prosentin mittarivirhe poistuu.

Lumimittari näyttää täällä Naruskalla lukemaa 45 senttiä. Se kuulostaa talvelta, mutta lumenpaksuuteen maastossa ja plussakelin poutapäivien ja vesisadepäivien maantiepintoihin kuuluu nyt ero, eli tiet ovat suurimman osan aikaa sulat. Ja talvikelien sattuessa voi lähteä maantielle Ukan Lexuksella ja Nokian kitkoilla.

Kesän odotusta!

comments powered by Disqus