Kirjoittaja Tanja Hartikainen
Uusimmat blogijulkaisut

Kesärengasmietintää uudelleen.

Keski-Suomessa kevät etenee hitaasti, yöpakkaset ovat pikkuhiljaa takana päin ja vettä on satanut jo pari-kolme päivää putkeen. Vielä kun saisi auringon lämpöä niin lumet sulaisi pois.

Renkaan vaihtoa Hakkapeliitta 8:sta kesärenkaisiin en ole vielä kalenteriin suunnitellut, jos yöpakkaset vielä sattuisi palaamaan. Sen verran tuota rengas asiaa tässä mietin, jos tekisin uuden "testin" Hakka Blue:lla, ihan vertailun vuoksi viime kesän Hakka blue:hin. Kerroin aikaisemmin Hakka Blue:hin liittyvässä blogissa renkaisen kulumisesta, miten takarenkaat kuluivat huomattavasti enemmän kuin eturenkaat. Nyt voisi käyttää renkaita oppikirjan mukaisesti, eli vaihtaa puolessa välissä kesää takarenkaan eteen ja ajaa loppukesä niin. Näin saisi kulumisen tasaisemmaksi, ja rengaspaineita voisi tarkkailla myös paremmin. Joten taidanpa kuitenkin vaihtaa vielä Hakka Black:it noihin jo kerran testattuun Hakka Blue:hin, Uusinta testiä siis :)

Autoni alla on siis vielä nuo talvirenkaat; Hakkapeliitta 8. Nyt tosin nastarenkaista ei enää niin paljoa hyödy kun tiet ovat jo lumesta sulat, mutta jäitä edelleen esiintyy siellä täällä, etenkin teillä joissa vähemmän on liikennettä. Kokemus näistä renkaista on hyvä, miellyttävää matkantekoa. Mieheni tuossa kuukausi takaperin kokeili luistattaa autoa parkkipaikalla, ESP pois päältä ja perä luisuun. Parin kokeilu kerran jälkeen totesi ettei rengasta saa enää niin helposti irti tiestä, ja sitten kun sai renkaan irti niin sivuluisussa melkein heti otti pito takaisin kiinni, aivan kun asfaltilla olisi yrittänyt pyöritellä. Itse istuin tuolloin kyydissä, ja huomasin itsekin että teettää enemmän töistä saada pito pois ja sivuluisussa rengas "toppasi", joten pito on todella hyvä sivuttaissuunnassa. Joten jos mietitte ensi syksylle talvirenkaan ostoa, niin suosittelen; Hakkapeliitta 8!!

Sain tuossa syntymäpäivälahjaksi autooni Vikakoodinlukijan, mukaan tuli adapteri -piuha joka käy tähän Mersun tyypilliseen 38 -pinniseen pistokkeeseen. Löysin puhelimeeni ohjelmiston, jonka kautta pääsen tutkimaan autoni arvoja ajon aikana, esim. kierrokset, kaasuläpän asennot, lömpötilat, paineet yms... Tietokoneeseen on myös ohjelmisto, mutta siihen en ole sen enempää vielä perehtynyt. Nyt sitten testailen myös tätä vikakoodin lukijaa, ihan omassa testimielessäni :)

comments powered by Disqus