Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut

Kesäautoprojekti

Tuli tuossa ostettua öööö, joku aika takaperin pikkuauto poislähtevältä esimieheltä ollen tuollainen Zastava 750 vuosimallia 1982. Vanhempi kansa tietänee auton vanhana Fiat 600 -mallina jota valmistettiin Yugoslaviassa lisenssillä. Alkujaan kinneri oli valkoinen ja toimi vallan mainiosti. Sitten tietysti otti ja iski joku määrittelemätön vimma tehdä siihen pieniä muutoksia aina väristä ja sisustuksesta lähtien (tyypillinen "siitä se ajatus sitten lähti..."). Tämähän tarkoitti tietysti sitä että auto talliin ja kaikki osat autosta irti jonka jälkeen kun mitään ei enää saa omin avuin revittyä korista irti, soitto automaalaamoon että tulkaas ja hakekaa pois kuljeksimasta.

 

Tässäpä kuva operaation alkumetreiltä:


Ja tässä parin työpäivänjälkeisen iltapuuhastelun jäljiltä:

Samalla kun autoa maalattiin Pejassa paikallisella volkkarin kolarikorjaamolla ja jälleenmyyjällä, alkoi sisustan muutostyöt - siispä penkit nahkaverhoomolle ja katosta revitty verhoilu mukana oman kattokankaan kanssa ompelijalle, että tees kuule samanlainen. Kojelauta ja keskikonsoli lähti Suomeen nukattavaksi lomillemennessä; pikkaisenhan siinä vanhempi väki joka tunnisti käsimatkatavarana kantamani rojut naureskeli suoritukselle...

Koska kaikkea ei suinkaan saanut täällä tehtyä saatikka hankittua, osia tuli tilailtua Saksasta, Hollannista, Serbiasta, Suomesta, Turkista ja Englannista. Viimeksimainitusta tuli

massiivisetkolmetoistatuumaiset

vanteet, jotka tosin osoittautuivat kuitenkin kaikista ennakkoilmoituksista poiketen liian isoiksi sellaisenaan auton alle hangaten takana koriin - ehkä myöskin pikkaisen vääräntyyppisiksikin, ja palasin takaisin alkuperäisiin vanteisiin pulverimaalaten ne sekä keskiöt tuossa naapuripaikkakunnalla Ferizajssa omasta mielestäni sopivammanvärisiksi. Pitänee ehkä vielä palata jossain vaiheessa tähän rengasasiaan miettimällä takapään jousitusta uusiksi mutta voi olla että silloin tulee avattua taas uusi pandoran lipas ja menee myös vanhat rumpujarrut vaihtoon. Mene ja tiedä. Toisaalta taas jos jostain sattuisi löytymään tolle alkujaankin suunniteltuja pinnavanteita tms niin kaikki menisi taas uudelleenmietintään.

 

Tässä vaiheessa ollaan ulos maalaamolta Audin värikartalta poimitulla briljantinpunaisella värillä ja valmiita verhoiluun:

Verhoilu ja muu kuvio sujui kohtalaisen vaivattomasti. Mitä nyt sähkötöihin päästessä tuli havaittua että Saksasta hankittu johtosarja ei sitten ollutkaan sovitusta "

yksi yhteen

" ihan samansorttinen kuin mitä korissa alkujaan oli paikoillaan. Siispä vanha lattialle teipillä kiinni ja uusi rinnalle ja eikun katsomaan yksi johto kerrallaan mikä kulkee minnekin. Jos tää sama suorite pitää tehdä vielä kerran, helpoimmalla pääsee kun tekee kaiken itse metritavarasta. Ainoa, että merkkaamiseen pitää ehkä ottaa johtomerkkausdymo käyttöön.

Juuri tässä vaiheessa ei naurattanut:

No, kasaamisessa eteenpäin; johtosarjat niin auton perussähköistä kuin tulevalle musiikkipuolellekin saatiin vedettyä järkevästi ja pienen autosähköasentaja-avustuksen jälkeen kaikki laitteetkin saatiin toimimaan niinkuin piti. Oppia ikä kaikki, maadoittaminen oikeasti merkkaa paljon... Mankan kanssa meni askarteluksi, tollaisen pikkuauton kojelautaan kun ei saa mahtumaan normaalia nykyaikaista soitinta. Niinpä mankka taas jollekin muulle jolla pysyy kolvi kädessä ja hetken askartelun jälkeen uutena ratkaisuna saatiin etulevy erillisenä toimivana osana ja takarakenteet sitten nettipiuhalla toimimaan takatilasta käsin. Tästä kuvaa myöhemmin jahka saadaan tältä osin asennuksen viimeiset vaiheet valmiiksi.

Likimain kuosissaan, renkaanvaihtopuuhissa käyttäen apuna lähimpiä ja ainoita työkaluja mitä oli saatavilla...

Ja versiossa 0.9 eli noissa vanteissa jotka nyttemin odottelevat josko keksisin niille jotain käyttöä:

Tän kuvan jälkeen kapineessa havaittiin pieniä muutostyön tarpeita; siellä oli sisäpuolella pieni kohta jossa pohjustustyöt olivat olleet ilmeisesti puutteelliset joka sai kirpun palaamaan pajalle. Samassa yhteydessä kun auton hattuhyllykuviot olivat olleet pysähdyksissä vajavaisen työkaluarsenaalin (ammattitaidon) sekä ajanpuutteen (motivaation) takia sai sama maalausfirma pikkasen lisäduunia vaihtaen kaiken muun mukana myös ratin uudelleen sisustaan sopivaksi ja hattuhyllyn viimeisteltäväksi ja asennettavaksi.

Tässäpä kuva tältä kirjoituspäivältä; huomenna pitäisi olla Suuri Päivä tälle pienelle kiesille ollen vihdoin lopullisesti valmis... Mitä nyt se mankka, vahvistin sekä kondensaattori pitäisi vielä asentaa paikoilleen.

Joku kyseli että eikö tollaiseen kannattaisi vaihtaa nopeampaa moottoria. Netistähän löytää leikkeitä joissa koneeksi on laitettu Yamahan R1 -moottoripyörän koneita ja sen sellaista. Mulla ei ehkä kuitenkaan ole tällä autolla oikeasti mihinkään kiire.

Nyt kun noi kolmetoistatuumaiset kummit meni vaihtoon, nykyisessä vanteessa on kiinni paikallisen tavan mukaan M+S kumit. Pitänee ehkä alkaa katselemaan Nokian nettisivuja, josko ne tekisi kottikärryihin sopivia renkaita. A1 ja A2, onko? Ei tartte olla ees mitään Ultra High Speed -juttuja... :-)

 

 

 

 

comments powered by Disqus