Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Käytetty nastarengas vs. käytetty kitkarengas

Tässä ensimmäisiä liukkaita odotellessani törmäsin mielenkiintoisen testiin Ruotsinmaalta. Testi on tehty jo muutama vuosi sitten, mutta laitetaan tähän nyt pieni tiivistelmä aiheesta:

Teknikensvärld -lehti (vastaa kotimaista Tekniikan Maailmaamme) päätti ottaa testivoittajanastarenkaat ja testivoittajakitkarenkaat vertailuun kuluneena. Tehdyssä testissä renkailla oli ajettu 10 000km, eli suunnilleen yksi talvi ainakin suomalaisesta näkökulmasta. Renkaat olivat nastallinen ContiWinterViking 2 ja "kitkarengas" ContiVikingContact 5. Mukana oli myös ns. eurooppalainen kitkarengas, mutta jätetään se nyt huomiotta.

"Nya dubbdäck ger ett grepp på is som är överlägset alla andra däcktyper, men greppet håller inte i längden visar Teknikens Världs tester."

Jutun mukaan uutena nastarengas on jääjarrutuspidossa 11 %:ia parempi kuin kitkarengas. Yllättäen käytettynä nastarengas onkin menettänyt 20 % jääjarrutuspidostaan ja kitkarengas vain 7 %:ia, joten käytetty kitkarengas on parempi jääjarrutuspidoltaan kuin käytetty nastarengas.

Sama havainto on jäisellä testiradalla, kitkarengas toimii käytettynä suunnilleen yhtä hyvin kuin uutena, mutta käytetyn nastarenkaan ja uuden nastarenkaan ero testiradalla on kuin ero päivällä ja yöllä: uutena turvallinen, nopea ja looginen pito; käytettynä luistoherkkä, vaikea hallittava ja selvästi hitaampi.

Testistä kyllä voi nähdä, että talvirenkaat kuluvat aika nopeasti: kitkarenkaalla näyttäisi kannattavan ajaa vain noin 20 000km, eli pari - kolme talvea. Se on aika vähän.

Jutun voi lukea tästä kokonaan.

Ainakin minulle tämä vertailu oli todellinen yllätys. Olen koko autoilevan ikäni ajatellut, että nimenomaan nastarenkaissa pito säilyisi paremmin pidempään. Mahtaakohan tällaisia vertailuja olla tehtynä muualla, mieluiten tietenkin mahdollisimman tuoreita (2010 tai tuoreempia).

Ja mikähän mahtaisi olla ero myöhemmin, esimerkiksi 20 000km ja 30 000km ajettuina? Ja mikä on se break-even point kilometreissä, jolloin nastarenkaan jääpito alkaa olla heikompi kuin kitkarenkaan? 3000km? 6000km?

Eteläsuomalaisen kaupunkilaisen näkökulmasta täytyy tässä vaiheessa todeta, että vieläkään ei ole sellaisia liukkaita kelejä näkynyt, että olisi täytynyt edes erityisesti jännittä josko pitoa riittää. Olen mm. eilen kyllä liukkaalta näyttävällä tienpinnalla kokeillut jarrutusta ja ratin heiluttelua, josko auto lähtisi luistamaan, mutta kun ei niin ei. Odottelemme liukkaita kelejä edelleen.

Matkan vuoksi pääsen seuraavan kerran kokeilemaan kotoisia kelejämme 10. päivä joulukuuta yöllä, ehkä sitten olisi jo liukasta.

p.s. pelkäsin kovin ottaa pidon ja heikkojen ominaisuuksien vuoksi kitkarenkaita autooni, sillä olen aina luottanut nastarenkaisiin. Tähän astisen kokemuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että pelkoni oli turhaa. PK-seutulaisen työmatkajasuuhajan silmin ei ainakaan vielä ole ollut mitään pitovaikeuksia.

comments powered by Disqus