Käynti Vianorilla - testikuljettajana oleminen tulee kalliiksi

Minun

piti

vain mennä säädättämään ohjauskulmat Tierankadun Vianorille, kun olin lopulta saanut autoni bensapumpun kuntoon. Käynnistä tuli ennakoitua 1,5 tuntia huimasti lyhyempi – ja kalliimpi.

Olin jo blogissani esittänyt kuvia omituisesti kuluneesta NRHi renkaasta ja miettinyt mahdollista syy-yhteyttä muuttuneisiin ohjauskulmiin. Lisäksi totesin koejaoissa ajo-ominaisuuksien muuttuneen. 205/50-R16 renkailla tunsin vain tiessä olevat urat ja niihin liittyvän ”ohjautumisen” ongelman. Muuten renkaat tuntuivat kulkevan sinne minne käski. Samoille vanteille vaihdettiin Hakka Green 205/55-R16 renkaat, joiden säde on noin 10mm suurempi ja vastaavasti renkaassa oleva ilmatilavuus on suurempi. Yllätyksiä minulle olivat mm: tuntuma tiehen parani oleellisesti, kaarteessa (esim Turuntieltä Kehä III ali 80km/h Kehä III:lle Kotkaan päin ajaessa) rattiin välittyvä tieto tiestä oli fantastisen hyvä ja se tuntui hyvältä asialta. Tien epätasaisuudet aiheuttivat hieman hakevan tuntemuksen ohjaukseen – myöhemmin seuratessani totesin sen olevan välystä ohjaukseen liittyvissä nivelissä. Renkaan käyttäytyminen epätasaisella tiellä muuttui. Jne.

Suuri yllätys kohtasi minua, kun auto oli ajettu nelipyöräsuuntauspukille Vianorissa. Ensin mr Juha kokeili eturenkaat, mietti hetken ja sanoi kutsuvansa heidän asiantuntija mekaanikkonsa paikalle. Pienen tutkailun jälkeen sain julman tuomion. Tarkistusta ja säätöä ei kannata tehdä. Raidetangon päät ovat väljät. Molemmilta puolilta on syytä vaihtaa sisemmät päät. Mutta kun raidetankojen irrottaminen on vähän isompi homma, niin samalla suosittelisin vaihtamaan myös ulommat raidetangon päät. Hetken keskusteltuamme Motonetin Volvon varaosista ja kokemuksista niistä, päädyin ottamaan yhteyttä Turun Volvo-huoltoon. Aika on nyt varattu. Niin ja hinta: olisin saanut karkealla raidetankojen päiden hinta-arviolla vaikka ne kalliimmat 205/50-R16 renkaat Vianorin listahinnalla autooni. Yksi pää kustantaa noin satasen kappale kertaa neljä… Tietysti kun renkaat ovat jo irti täytyy tarkistaa samalla jarrupalat. Veikkaan joko yhden tai kahden akselin jarrupalojen vaihtamista.

Pitää todeta ääneen, että

testikuljettajana oleminen käy kalliiksi.

Miksi näin? Vaikka olenkin ollut aina tarkka autoni hyvästä ajokunnosta – valmis joka hetki monen sadan kilometrin ajomatkalle - ja siitä, että se on aina katsastuskunnossa, niin näin tarkkaa huomiotani autoni ei ole ennen saanut. Seuraan renkaita, ohjauslaitteita jne sillä tarkkuudella, että korjaustarpeita tulee esille normaalia enemmän. Lisäksi tulee tehtyä enemmän lyhyempiä tai pidempiä koeajeluita kuin normaalisti.

Toisaalta liikenneturvallisuudenkannalta jokaisen autoilijan tulisi olla yhtä tarkka.

comments powered by Disqus