Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Kauko-ohjattava nastarengas häämöttää tulevaisuudessa

Kauko-ohjattava nastarengas on asia, mitä asiakkaat Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan jaksavat kysellä vuosi vuoden jälkeen. Ihannerengas olisi sellainen, että auton ohjaamosta voisi painaa nastat päälle ja nastat pois tarvittaessa. Aika moni rengasvalmistaja on yrittänyt tällaisia renkaita toteuttaa, mutta renkaat ovat jääneet tietokoneen ruudulle.

Kuinka Nokian Renkaat ryhtyi tällaista erikoisuutta kehittelemään?


Tietokoneella asian saa näyttämään toimivalta, mutta helppoa renkaan toteutus kuitenkaan ei ole, ja niinpä kukaan ei ole vielä toimivaa sarjaa renkaita onnistunut toteuttamaan.

Me Nokian Renkailla kuitenkin ajattelimme, että talvirenkaan 80 -vuotisjuhlavuoden kunniaksi näytämme maailmalle, että me osaamme sellaistakin suunnittelua. Toteutimme neljän kappaleen kauko-ohjattavat nastarenkaat kokeilumielessä, eikä kyseisestä rengassarjasta sellaisenaan ole tarkoitusta tehdä kuluttajien saatavilla olevaa tuotantorengasta. Kyseessä on siis puhtaasti konseptirengas. Renkaat eivät vaadi ajoneuvon pysäyttämistä nastojen käyttöön ottamiseksi, vaan ne on mahdollista laittaa päälle ja pois kesken ajon nappia painamalla. Renkailla, joihin kauko-ohjattavat nastat on asennettu, on ajettu muutama sata kilometriä vaihtelevissa talviolosuhteissa ja ne toimivat hyvin.

Miten Nokian Renkaat onnistui siinä missä muut eivät?


Kyllä siinä vähän pitää tietää renkaan rakenteista ja mahdollisuuksista ja me rengasvalmistajana aika paljon niistä tiedämmekin. Kauko-ohjattava nasta ei ole mikään helppo asia toteuttaa niin, että kaikista neljästä renkaasta yhtä aikaa tulevat nastat ulos ja yhtä aikaa menevät pois sekunnin osissa.

Miten se on teknisesti mahdollista toteuttaa?


Sehän se siinä onkin suuri salaisuus. Yhtä monta arvausta asiasta on, kuin on ihmisiä, jotka ovat renkaat nähneet, mutta yksikään arvaus ei ole vielä osunut oikeaan.

Kuinka monta vuotta vielä menee että sovellus on kuluttajien saatavilla?


Sillä tekniikalla, jolla me sen toteutimme, on ehdottomasti liian monimutkaista viedä rengasta tuotantoon niin, että valmistettaisiin kymmeniä tuhansia renkaita. Tekniikkaa pitää yksinkertaistaa ja aikaa kehitystyöhön tarvitaan ainakin 10-20 vuotta, jos puhutaan normaalista rengasrakenteesta, mitä tänä päivänä käytetään. Kun talvirengas on nyt 80-vuotias, ehkä satavuotiaana se saa tuon kauko-ohjattavan nastaominaisuuden.

comments powered by Disqus