Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Kauhun hetkiä, lompakolle sekä turvallisuudelle

Ajonvakautuksen merkkivalon jääminen päälle kertoo selkeästä viasta: tuo tuiki tärkeä turvallisuusvaruste ei tuolloin ole toiminnassa. Ja syyhän on luonnollisesti jonkin rikkoutuminen. Kun kyse on melkoisen monimutkaisesta järjestelmästä, tulee samalla omistajalle pelko ison rahamäärän menetyksestä.
Jotta vikamahdollisuuksia saa rajattua edes hieman kapeammalle, vein auton vikakoodien lukuun. Helpotus oli suuri, kun diagnoosina ei tullut pyöränlaakereita (joissa on nopeudentunnistuskehä), ei nopeudentunnistusantureita, eikä niitä erittäin arvokkaita mustia aivolaatikoita. Bittimuisti kertoi nimittäin vian olevan jarruvalokytkimessä, joka oli sitten autoihmisellekin outo syy-yhteys. Tässä vaiheessa ei korjaamolla ollut kuitenkaan aikaa tehdä enempää, mutta onneksi työn vastaanottaja vinkkasi tarkastamaan jarruvalopolttimot.
Jarruvalojen yhteys ajonvakautuksen toimintaan saattaa tuntua vieläkin oudommalta, mutta samaa sähkölaitteiden piiriähän ne kuitenkin ovat. Ja koska tapanani on tarkastaa jarruvalojen toiminta näyteikkunan kautta peruuttaessani pois parkista, en edes uskonut niiden voivan olla rikki. Mutta kun tarkemmin ajattelin, niin se mitä tarkistin, olikin vain se kolmas eli lisäjarruvalo. Joka puolestaan on ledeillä, joiden vikaantumista eivät auton sähköaivot tunnista samalla tavalla kuten isojen hehkulankapolttimoiden.
Ja niinhän ne oli molemmat poikkipalaneita. Eli korjaus oli sekä helppo että halpa, mutta yllättävä. Harvinainenkaan tuo vika ei vaikuta olevan, koska olen omani jälkeen lukenut jo parin muunkin autoilijan pähkäilleen aivan vastaavaa.

comments powered by Disqus