Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Katumaasturi ja R2 SUV kitkat

Tulipa tuossa pörrättyä tuhanen kilsaa uudenkarhealla katumaasturilla, jossa rengastuksena oli nuo kitkat. Sainpa siinä sitten samalla hyvää vertailupohjaa omalle henkilöautolle ja Hakkapeliitta 8'lle. Etenkin ajatukset siitä, tarvinko nelivetoa, ja pärjäisinkö kitkoilla kiinnostivat. Lyhyesti sanottuna kasillisen henkilöauton jälkeen en enää haluakaan katumasturia. Siinä kun on suuremmat kulut, ja pärjään ihan hyvin etuvedollakin, kunhan renkaat vaan on kasit. Haluni moiseen nelivetomöhköön oli aivan toinen, kun renkaat oli mitä sattuu. Mutta laatua ei kuulemma voi korvata (edes vetävien pyörien) määrällä? Toisaalta jos minulla olisi neliveto, ajelisin varmaankin kitkoilla. Pikkusen epävarmemmat ne tosin oli, eli kuurajäisellä pinnalla tuli välillä hieman luisupulkkamainen olo. Siispä ajonvakautuksen pitäisi olla toimivaa mallia. Minulle kun varmuus sekä ajamisen helppous ovat isoja asioita. Kilometrejä tulee nimittäin joka kelissä, ja aina tuo reissaaminen ei ole huvia eikä ajo nautintoa, vaan ainoastaan keino päästä töihin tai kotiin. Mitä siihen paljon puhuttuun meluun tulee, niin pikkusen eri sävyisiä nuo olivat. Kitkarengas oli ääneltään kesärengasmaisempi, muttei yhtä äänetön talvikelissä kuin kesärengas kesällä. Yllätys oli kuitenkin se vain pieni ero kaseihin, joka oli sekin enemmän äänen sävyä kuin määrää. Sitä oli jo korva tottunut niiden meluttomuuteen, ja mieli unohtanut leppoisuuden, joten vertailukohdan saaminen oli ihan tervetullut asia. Eikä kummankaan auton melutason pitäisi sitten testien mukaan olla hirmuisen kova, muttei loistoauton äänetönkään, joten sieltä ei löydy syytä hyvyydelle tai tasaiselle tulokselle.

Ja Juliuksen R2-XL kuvio:

comments powered by Disqus