Kirjoittaja Jarmo Sunnari
Uusimmat blogijulkaisut

Kansainvälisessä liikenneseminaarissa tukea jääpitomerkinnälle

Me täällä pohjoisessa elämme erikoisissa oloissa. Se unohtuu joskus, koska olemme niin tottuneita hyytäviin, umpijään ja märän loskan välillä sahaaviin talviimme. Näissä oloissa testatut ja hyviksi todetut tuotteet ovat läpäisseet vaativan seulan. Se, mikä toimii pohjoisessa, toimii myös muualla.

Nokian Renkailla oli ilo osallistua viime kuussa liikenneseminaariin, jonka järjesti Northern Dimension Partnership for Transport and Logistics (NDPTL) Ivalossa. Seminaarin pääteemoina olivat liikenneturvallisuus, ympäristöystävällisyys ja liikenteen digitalisaatio. Keskustelut polveilivat moneen suuntaan, mutta palasivat aina samaan toteamaan: pohjoiselle osaamiselle on maailmalla kysyntää.

Tietotaitomme tunnistaminen ja hyödyntäminen on erityisen tärkeää juuri tällä hetkellä, koska liikenneala on keskellä perustavanlaatuista murrosta. Liikkumisen tavat, välineet ja käyttövoimat uudistuvat. Markkinat uudenlaisille laatutuotteille ja -palveluille ovat olemassa. Myös Nokian Renkaat kiinnittää tuotteiden kehitystyössä entistä enemmän huomiota ympäristöystävällisyyteen, turvallisuudesta tinkimättä.

Liikenneturvallisuus pohjoisessa

Nokian Renkaat osallistui NDPTL:n seminaarissa paneelikeskusteluun, jossa etsittiin konkreettisia ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseksi arktisen alueen maissa.

Nokian Renkaat nosti esiin ajatuksen kitkarenkaiden jääpitomerkinnästä. Ehdotus sai sekä panelisteilta että yleisöstä runsaasti tukea. Kitkarenkaiden käyttö on kasvanut Pohjoismaissa jatkuvasti muun muassa ympäristösyistä. Kuluttajien on kuitenkin pystyttävä luottamaan siihen, että heidän valitsemansa talvirenkaat pitävät kaikenlaisissa olosuhteissa. Kitkarenkaiden jääpitomerkintä todentaisi tämän.

Pohjoismaisiin oloihin suunniteltujen ja Keski-Eurooppaa varten valmistettujen kitkarenkaiden väliset erot kävivät erityisen selväksi Test Worldin jääradalla, jossa seminaariosallistujat pääsivät testaamaan talvirenkaita itse. Pitkien jarrutusmatkojen lisäksi liikkeellelähtö keskieurooppalaisilla kitkoilla oli vaikeaa. Euroopan Parlamentin jäsen Hannu Takkula julkaisi seminaarin jälkeen jopa tiedotteen, jossa hän sanoi tukevansa yhteispohjoismaista kitkarenkaiden jääpitomerkintää. Ihmishenkien säästämisen lisäksi merkinnällä lisättäisiin kuluttajien saaman tiedon määrää.

Alueellinen yhteistyö

Kiinnostavien esitysten lisäksi seminaarin parasta antia olivat keskustelut muiden osallistujien kanssa virallisen ohjelman ulkopuolella. Arktisen alueen maiden välillä on paljon yhteistä, mutta toisilta on aina myös opittavaa. On turhaa painia yksinään ongelman kanssa, jos siihen on jo keksitty toimiva ratkaisu toisaalla.

Yhteistyömme on jo tällä hetkellä runsasta, ja hyvä niin. Ihmiset ja tavarat liikkuvat rajojen yli jatkuvasti, minkä takia pohjoisen alueen liikenneverkostoa ja säädöksiä on loogista kehittää yhdessä. Esimerkiksi Norja aikoo tänä vuonna harmonisoida nastarengaslainsäädäntönsä Suomen ja Ruotsin mallin mukaiseksi. Kitkarenkaiden jääpitomerkinnän käyttöönotto yhteispohjoismaisesti voisi olla seuraava esimerkki kaikkia osapuolia hyödyttävästä yhteistyöstä.

comments powered by Disqus