Kirjoittaja Jussi Ovaskainen
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Kanadan malliin

Talven retkeni vei Kandaan, Langley matkatoimiston Ski around the Rockies laskettelulliselle kiertomatkalle. Kahdeksan päivän kiertomatka alkoi Albertan osavaltiosta, Galgarystä, joka sijaitsee keskellä preeriaa, tasankoa silmän kantamattomiin.

Pikkuhiljaa taivaanrantaan ilmestyi Kalliovuoret, jotka saavutettiin noin neljän tunnin ajamisen jälkeen. Olin kyytiläisenä amerikkalaisvalmisteissa pikkubussissa kuuden muuden suksijan kanssa. Kaikkiaan kiertomatka oli vajaan kahden tuhannen kilometrin mittainen.

Liikenteellisesti Kanada vaikutti skandinaaviselta, hyvin toimivalta ja  selkeältä. Liikenteessä pisti silmään jättimäisten nelivetoisten lava-autojen suuri osuus autokannasta.

Matkan aikana Galgaryn keväinen lumeton lämpö muuttui pikku pakkaseksi ja massiiviksiksi lumikasoiksi, mikä oli tietysti meidän suksijoiden mieleen. Lunta satoi joka päivä, parhaimpina päivinä kymmeniä senttejä. Kanadalainen aurauskalusto oli ahkerasti liikkeellä, joten liikenne sujui hyvin runsaista lumisateista huolimatta.

Vaikka vanimme oli varustettu talvirenkailla, oppamme sai asennella lumiketjuja vuorille noustessa. Sinällään tiet näyttivät käypäisiltä ajaa, mutta amerikkalainen aparaattimme takavetoisena ja lukottomana peränä jäi kohtuullisen herkästi kuopimaan ylämäissä. Ketjujen asennusta seuratessa, ja vähän auttaessa, ymmärsi paremmin nelivetoautojen suuren määrän.

Kerran matkan aikana taival katkesi noin kolmeksi tunniksi onnettomuuden johdosta. Tarkempaa tietoa emme onnettomuudesta saaneet, mutta tienvarressa oli pahasti romuttunut teräspalkkilastissa ollut rekka. Onnettomuuden liikenteellinen hoito oli erittäin järjestelmällistä. Liikenteenohjaus ja tiedotus oli selkeää ja heti jonoon, sen alkupäähän, saavuttuamme meille kerrottiin odotusajan olevan useampi tunti. Silloin osasimme asennoitua pitkään odotukseen ja tunnelma bussissa pysyi leppoisana, tietokoneelta elokuvaa katsellessa.

Mitä jäi sitten Kanadan liikenteestä mieleen? Hyvin sujuvaa ja leppoisan oloista. Tiet hyvässä kunnossa, lumisateista huolimatta. Autokanta erittäin massiivista amerikkalaisvalmisteista kalustoa. Hymyilytti, kun suomalaisittain massiivinen Volkswagen Tuareg maasturi näytti pikkukopilta kahden jättimäisen pickupin rinnalla.

Käytettyjen autonrenkaita oli Ferniessä kierrätetty kiinnostavasti. Niitä oli pinottu jyrkänteen reunalle ja renkaiden päälle oli ripustettu köysi. Köydestä kiinni pitäen laskeuduttiin laskemaan Fishbowlin avarille puuterikentille. Renkaiden merkkejä en joutanut katselemaan, kun kiima puuterilumelle oli äärimmäisen voimakas.

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus