Kirjoittaja Mika Vehkala
Auto: Volvo V70
Renkaat: Hakkapeliitta R2
Sijainti: Seinäjoki

Kakkosauton valinta ja sen turvallisuus.

Usein työpaikkojen kahvipöytä keskusteluissa ja muissa vastaavissa kuulee puhuttavan ns. kakkosauton tarpeesta. Monesti tuohon rooliin valitaan halvahko pieni auto. Eikä siinä mitään, kukin tarpeidensa ja mahdollisuuksien mukaan nuo valinnat tekevät, mutta useimmiten tuo kakkosauto on juuri se jolla kuljetetaan päivittäin perheen lapset hoitoon, kerhoon tai kouluun. Juuri tuo on se asia joka tekee siitä hieman nurinkurisen ajatukseltaan.

Eikö juuri siinä tehtävässä pitäisi olla turvallinen kulkien alla.

 

Renkaiden kanssa sama asia. Monesti näihin autoihin katsotaan myös sitten ne halvat renkaat vaikka sillä joudutaan yhtälailla liikkumaan kelissä kuin kelissä.

Kilometrejähän niihin ei välttämättä tule paljoa, mutta ikääntyminen ei paranna tunnetusti renkaiden ominaisuuksia ja tuskin ne halvat renkaat kestävät yhtä hyvin myös iän tuomaa kovettumista.

 

Kuluneella viikolla oli rengastestissä, tosin kesärenkaiden osalta testattu mm. jarrutusmatkaa ja siinä kun merkkirengas oli pysähtynyt, oli ns. halparengas mennyt ohitse vielä 50km/h ! Melkoinen ero.

Siinä on aika iso ero, että pysähdytkö ennen perään osumaa vai osutko siihen jopa 50km/h vauhdilla.

 

Edellisessä kirjoituksessani puhuin muun muassa renkaiden vaihto ajankohdasta. Nyt kun itse vaihdoin kesken kauden, eli ajoin vanhoilla liikkeeseen ja lähdin uusilla samanlaisilla sieltä pois huomasin melkoisen eron niiden välillä. Asia jota ei huomaa läheskään niin helposti, kun liikkeeseen mennään yleensä ihan eri kelin renkailla.

En tiedä paljonko Nokian renkaat tekevät kehitystä jo olemassa olevaan malliin ja onko niissä näin ollen eroja eri vuosien välillä, mutta nämä uudet ovat selkeästi hiljaisemmat kuin edelliset 2 talvea ajetut ja samalla myös jämäkämmät ajotuntumaltaan. Ero oli isompi kuin olisin uskonut.

comments powered by Disqus