Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kääntyykö polttoainehinnasto meilläkin?

Joskus maailman aikoihin muistan ennakoineeni dieselöljyn hinnan muuttumista naapurimaan mallin mukaisesti. Tässä tapauksessa Naruskan ja Sallan lähin naapuri on Venäjän Federaatio, iso öljyntuottaja maailmanlaajuisestikin.

Rajan pintaa kauempana en ole pidempään aikaan Venäjällä matkustellut, joten tiedossa ei ole sisämaan hinnastot ja bensan ja dieselöljyn hintaero siellä, mutta raja-aseman huoltamolla hinnasto oli nyt pyörähtänyt niin päin, että dieselin hinta oli selättänyt bensan hinnan. Ero ei kovin merkittävä ole, mutta onpahan kuitenkin.

Molempien laatujen hinnat ovat kipuamassa ylös, koska Ukan mielessä pyörii vanha hinnasto tätä ennen, jossa ruplan kymmenet alkoivat kolmosella. Nythän molemmat alkavat nelosella. Se tarkoittaa likihintaa €uron litra.

Vertailupohjaa ei Ukalla ole käytettävissä myöskään siitä, mitä polttoaineet maksavat EastOilin asemilla rajanylityspaikoilla täältä Lapista etelään päin. Täällä on kuitenkin ollut perinteisesti muutaman ruplan kalliimpi hinnasto litralta, mitä Kaakkois-Suomessa. Samoin Venäjän sisämaan hinasto on muutaman ruplan rajaa armeliaampi ostajan kannalta. Se on sinällään hyvä asia, koska venäläiset kulkijat tankkaavat autojaan mieluummin Alakurtilla ja Kantalahdessa, joissa on sisämaan halvemmat hinnat. Hyvä siksi, että aine riittää täällä varmemmin suomalaisille ostajille, joita tietenkin Sallassakin piisaa.

Myöskään en tiedä, onko dieselin hinta ns. talvilaatuhinta heillä, eli pysyykö hintaero noin päin, kun muutaman kuukauden päästä huruutellaan taas kesälaadulla. Tai ainakin ne, joilla on dieselpirssit. Ukan kalustohan on kokonaisuudessaan bensakäyttöistä.

Hintaero on niin merkittävä, että sieltä se näillä meidän etäisyyksillä edelleen tekee mieli hakea, vaikka menettelyllä ei kartukaan oman maamme pohjaton verokirstu. Isänmaallisuus kummasti unehtuu, kun puhutaan lompakolla käymisestä...

comments powered by Disqus