Joulun viettoon upouusilla Hakkapeliitta 8:lla

Kävin tänään Jyväskylän Vianorilla vaihdattamassa Poloon tästä blogiyhteistyöstä saamani  Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat. Vähän kuin joululahjaksi itselle. =)

Vianorilla oli varsin hiljaista; taitaa ihmiset olla tähän aikaan vuodesta vähän jouluisemmissa askareissa… Omat jouluvalmisteluni ovat niin hyvällä mallilla, että oli hyvä hetki vaihdattaa renkaat. Tietysti kiirettä vähentää se, että vietämme joulun vanhempieni luona, eikä aattoa varten olen tarvinnut tehdä kuin porkkanalaatikko ja jälkiruoka ja pistää lahjat pakettiin.

Vianorilla pääsin halliin katsomaan ja kuvaamaan renkaiden vaihtoa. Polo nosturille ja pyörät irti. Pyörien irrotuksen jälkeen ne laitettiin yksi kerrallaan pesukoneeseen, joka pesi ne kuumalla vedellä ja harjoilla. Nerokas keksintö!

Polo valmiina renkaidenvaihtoon.

Ja puhdasta tulee!


Pesun jälkeen vanhat Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat irrotettiin vanteilta omalla työkalullaan. Renkaanvaihtaja ja paikalla poikennut toinenkin Vianorin mies totesivat, että vanhat Hakkapeliitta 7 -nastarenkaani ovat kuin uudet. Kahden talven ja 10 000 km ajon jälkeen renkaiden kulumisvaroitin näytti urasyvyydeksi 8 mm eikä nastoja ollut irronnut yhtään (ainakaan pikaisen silmäyksen perusteella).

Vanhat ja uudet renkaat. Tästä näkee hyvin, miten paljon enemmän Hakkapeliitta 8:ssa on nastoja.

Hakkapeliitta 7 on loistokunnossa kahden talven ja 10 000 km jälkeen.

Hakkapeliitta 8.

Renkaan irrotus vanteesta.

Renkaan irrotus vanteelta.


Ennen uusien renkaiden vanteille laittoa vanhat venttiilit katkaistiin pois ja tilalle laitettiin uudet. Sitten vanteisiin sutaistiin pensselillä asennusrasvaa ja annettiin koneen pyöräyttää uusi rengas vanteelle. Sitten renkaan täyttäminen ilmalla ja siirto toiseen koneeseen, joka kertoi tasapainotustarpeen.  Aika samoille kohdille näytti painot menevän kuin ennenkin.

Pyörän tasapainotus.


Lopuksi pyörät kiinnitettiin autoon pulttiavaimella. Pulttien loppukiristys tehtiin käsin momenttiavaimella, joten ne eivät varmasti ole liian tiukalla. Pulttien päälle tulevia hattuja ei laitettu paikalleen, koska alumiinivanteet pitää jälkikiristää 100 km ajon jälkeen. Renkaidenvaihtaja painotti tätä minulle oikein, joten täytyy nyt muistaa tehdä se. En tunnustanut, että aika monesti se on unohtunut tehdä…

Pultit kiristettiin sopivalle kireydelle käsin momenttiavaimella.


Oikeaa pulttien kiristysmomenttia en joskus löytänyt netistä, joten kysyin sen nyt ja se on 110 N. (Nyt se tietenkin löytyi heti.) Autonhuoltokurssilla muuten opetettiin, että momenttiavaimen puuttuessa käännetään sen verran kuin käsin menee. Avaimen päällä ei saa missään nimessä seistä koska silloin menee liian kireälle.

Renkaidenvaihdosta sain mukaani vielä Vianorin tarkastusraportin, johon oli kirjattu renkaiden urasyvyydet ja paineet. Paperissa oli myös paikat renkaidenvaihdon yhteydessä havaituille auton ominaisuuksille, kuten jousitus ja jarrut. En kyllä ymmärrä missä vaiheessa huoltomies nämä ehti vilkaista. Ihan kiva lisä kuitenkin luo hyvän palvelun fiiliksen.

Tarkastusraportti.


Heti kun olin ajanut Vianorin pihasta pois, olin ihan että whoa, onpas hiljaiset renkaat! Hakkapeliitta 8 eivät rapisseet märällä asfaltilla ollenkaan niin kovasti kuin Hakkapeliitta 7. Muiden kokemusten kirjaamista varten jään odottelemaan talven uutta tulemista. Tänään Jyväskylässä nimittäin satoi vettä ja viimeisetkin lumet ovat sulamassa pois.

Oli lunta tai ei, niin joka tapauksessa hyvää joulua kaikille!

Lue omaa auto- ja liikenneblogiani osoitteessa http://poloinen.blogspot.fi/
comments powered by Disqus