Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Joulu tuli tänä vuonna aikaisin (eli Hakka Black -julkistustilaisuus Porvoossa)

Takapenkillä istuessani ajo-opettajan tutustuttaessa meitä maallikkoja rata-ajon saloihin olin jotakuinkin varma ettei tälle tarinalle kirjoiteta onnellista loppua; ei Porvoon Premier Parkin radan mutkiin oikeasti voi ajaa sellaista vauhtia ilman että meitä kerätään reunavalleista imupaperilla - aivan käsittämätön pito!

Olin edellisenä päivänä saanut tekstiviestin, jossa pyydettiin nopeimpia ilmoittautumaan ja saapumaan Porvooseen testailemaan Nokian uutuuksia Audi RS4:n ja RS5:n puikoissa joten lomalla kun sopivasti olin niin pakkohan sellaiseen oli tarttua!

Rataan tutustuminen oli muutaman tehokkaan kierroksen jälkeen ohitse mutta leposyke otti ja jätti saapumatta varikkoaluelle. Kohta tätä sitten pitäisi alkaa tekemään ihan omin avuin! Jotta testikuljettajalle saatiin vielä muutama lisätykytys totesi kouluttaja, ettei Porvoon radalla oikeen päästä ajamaan lujaa jonka vuoksi nopean ajon kurssit järjestetään sitten erikseen Ahvenistolla. Häh? Olkoonkin että meikäläisen käsillä ei kelloja ole koskaan rakenneltu, olin joteensakin varma että jos heti tutustumisjakson perään pitäisi juoda kuppi kahvia se menisi ehkä ainoastaan tyyliin kuppi pöydällä ja juoma pillillä. Siinä sitä sitten kerättiin uskallusta ja kun vihdoin ja viimein penkille päästiin, sinne olisi voinut jäädä vaikka koko päiväksi - sen verta mahtavaa hommaa kaikkinensa: olkoon että autohan ei ollut mikään tavanomainen kauppakassi konepellin alta löytyessä hevosvoimia ja vääntöä yhtäpaljon kuin keskikokoisesta taajamasta - renkaat ja auto itsessään käyttäytyivät radalla loppupelissä kuin mikroauto hyvin lämmitetyillä kisarenkailla.

Toisin kuten se toimittaja, joka kyseenalaisti renkaan mallin suhteessa markkina-alueeseen (UHP Skandinaviaan) - itse olen satavarma että kumit löytyy omasta autostakin heti kun nuo nykyisten pinnat alkavat osoittamaan kulumisen merkkejä: Nokian Hakka Blackia nyt testanneena voin varmuudella tietää, että itsellä alkaa ennemin luistamaan kuin renkaalla. Toisaalta, eipä ne nuo nykyiset allaolevat Hakka Z SUVitkaan nyt ole negatiivisia yllätyksiä tuottaneet mutta nyt puhutaankin tavarasta joka ei kuitenkaan kestä ikuisesti - hetimullekaikkitänenyt!

Hakka Blackin kyljestä löytyvät merkintäpaikat kiristykselle, paikalle ja rengaspaineelle on jännä lisä; rengastiedot saa nyt sopivasti kaikki siististi renkaan kylkeen.

Jottei renkaaseen tutustuminen olisi jäänyt vain pinnalliseksi fiilistelyksi radalla, vaihdettiin ajokalustoa hivenen toisenlaiseen ja siirryttiin perusliikenteen joukkoon ajelun suuntautuessa...no, mullehan se oli aivan sama missä mentiin kun vain saatiin ajaa ja paljon: ne renkaat ja ne autot! Ja kun etupainotteisesta Joulusta oli kyse ja kaikilla piti tänään olla hauskaa - ajettiinhan sitä. Vielä jos sitä olisi kauniisti pyytänyt niin olisikohan siitä saanut ottaa yhden kotiin? Jos ei autoa niin edes ne renkaat.

Mutta mutta. Jotta rengasvalinta ei olisi liian helppoa, maasturipuolelle peliin lyötiin vielä jo aiemmalta Ivalon testimatkalta tuttu Rotiiva AT.

Tätä käytiin testaamassa Porvoon reunamailla ajoreitin polveillen niin vanhassa maalaismaisemassa Kuninkaantien maisemia ihmetellen kuin myös moottoritiellä nopeusrajoitusten sallimissa puitteissa huristellen sekä testikeskuksen maastolenkillä vesiesteitä, mäkilähtöjä soralta ja jos jonkinmoisia kuoppia ja kallisteita hissukseen kömpien.

Jos Black on tehty n o p e a a n  ajoon Rotiiva AT on sitten ruokottoman positiivinen yllätys lääketieteellisin termein todeten - rengas on sairaan hiljainen ja sen pito maastoradalla on aivan tautinen. Renkaasen on Nokian rupellihattuosastolla saatu uusi lisäinnovaatio; sivupinnat on erillaiset riippuen minkämoiseen ajoon tai ajoneuvoon renkaat laittaa - ronkeli maastokuvio taikka hillitty kaupunkikuviointi. Vielä kun tuota ajatusta jatkojalostettaisiin tuomalla palvelu jossa joko tehtaan omasta kuvastosta saisi valita haluamansa kuvioinnin taikka omasta piirrustuksesta voisi tilata haluamansa sivupinta: "Suunnittelemanne renkaat ovat noudettavissa lähimmästä Vianorista 7 vuorokauden kuluttua"...

comments powered by Disqus