Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Johan se ESP-valokin saatiin syttymään, eli ekat liukkaat

Katsoessani sunnuntai-iltana täysikuuta ja tähtikirkasta taivasta totestin, että nyt mennään pakkaselle, vaikka sääennustukset muuta sanoivatkin. Eikä lämpömittarikaan näyttänyt kuin juuri ja juuri nollan yläpuolella olevaa lukemaa.
Ja niinhän se oli, että aamulla lukema Littoisissa oli -2° vaikka Foreca väitti muutamaa plussaa. Lienee virallinen anturi ollut jossain muualla kuin raittiissa ulkoilmassa. Mutta umpijäässä olevat naapuriautojen lasitkin sen kertoivat: oltiin ihan muuta kuin plussalla. Ja kosteusprosenttikin oli sopivasti 100 eli nyt olisi ne ensimmäiset liukkaat kelit.
Defa oli jo puhissut oman auton lasit puhtaiksi, ja vasta huollettu Eberi hoitaisi kuskin lämpimästi perille. Olin vaihdattanut termostaatinkin uuteen juuri ennen talvea, niin että lämpöä riittäisi sen mitä pihi diesel vaan tuottaa. Ei siis muuta kuin matkaan, mielenkiinnolla pitoa kokeillen.
Olin sen verran sopivan hiljaiseen aikaan liikkeellä, että ei tarvinnut varoa ketjukolaria kun kokeilin jarruja. ABSit toimii hyvin, poljin tykyttää kuten pitääkin. Eikä jarrutusmatka näissä säissä tarvittavalla järkinopeudella ollut yhtään sen pidempi kuin kesällä, se kelivara kun on oltava korvien välissä. Mutta mitenkäs lähtö stoppimerkin takaa ja nuo sitä seuraavat kurvit? Kesäkelillekin reipas lähtö saa kyllä kevyet rapsaukset kuulumaan hyttiin, ja ESP-valo alkaa vilkutella käskien rauhoittumaan sen kaasupedaalin kanssa. Mutta vauhtia se ei vielä ala kuristamaan, vaan antaa ylittää tuon vaikeahkon risteyksen sopivan ripeästi. Kokeilenpa siinä sitten tutulla mutkaisella väylällä myös kurvailua kaasutellen, ja yritän saada aikaan jonkinlaista sivuluistoakin. Taas antaa nastojen ropina viestiä siitä, että kohta ESP puuttuu peliin, mutta ollaan kyllä jo sellaisissa vauhdeissa, että eipä fiksu kuski moisia nyt käyttäisikään.
Raision rajalla olikin sitten jo plussaa, mutta syrjäisempien katujen pinta silti hieman liukas täälläkin. Ja kun töissä laitoin radion päälle, kerrottiin Kaarinassa motarin olevan poikki jonkun liukastelijan takia. Toinen uutinrn tuli Maskusta, jossa samoin oli liukasteltu ja ryminällä.

Mutta mitkä ovat kommentit ensiliukkaista? Mondeon ajovakaudenhallinta pelaa ihan hyvin yhteen Hakkapeliitta kasien kanssa. Pidon menetyksen lähestymisestä tulee varoitus akustisestikin, kun pieni luisto sallitaan, ennen kuin ESP aloittaa työnsä. Ja vauhtina pystyi kyllä pitämään kesäistä tilannenopeutta, mutta kuskin oma korvien välinen talviajon hillitsijä kuristi sen verran, että kelivaran kanssa keli tuntui kesäiseltä.
Seuraavat mielenkiintoiset kelit saattavat tulla jo loppuviikosta rännän ja pakkasten myötä. Taitaapa olla huomenna se päivä, kun vien moottoripyörän talvisäilöön. Kaipa sitä marraskuun 20. päivä uskaltaa jo luovuttaa talvelle muutamaksi kuukaudeksi.

comments powered by Disqus