Isäinpäiväajeluni Turussa olivat paljon Naruskaa lyhyemmät ja keleiltään varsin erilaiset.15vuorokauden sääennuste on jo monta kertaa luvannut ainakin yöpakkasta uudestaan tännekin. Toistaiseksi turhaan. Tulee vaan vettä tihkuna, sateena tai myrskynä vaakasuoraan. Kunnes taas aurinko pilkistää välillä näkyviin. Isäinpäivän säähän mahtui kuivaa ja sadetta, mutta iltapäivällä pitkään kauniita sateenkaaria – ja sadetta.
Sateenkaaren alla tulin miettineeksi omia suvikumejani. Olen pärjännyt niissä alkukesästä aina tähän päivään asti. Jokunen ilta tuntui jo, että varpaat tarvitsisivat ehkä enemmän lämmikettä kuin vain normaalit sukat niissä. Tässäpä nämä suvikumini. Vuosimallilla ei ole väliä, koska niitä on saanut vuosia ja saa yhä.

Jossain vaiheessa vaelluskengät ovat hyvät joka paikan kengät, mutta vasta lumiaikaan. Täällä etelässä Icebug-tyyppiset kengät olisivat oikeasti tarpeelliset, kun ei saada kunnon lumikelejä joka talvi. Niiden haittana on liukkaus sisällä kaupassa. Suutarit istuttavat kyllä myös auton nastoja tai kierrenastoja kengän pohjaan. Ne voi laittaa jo kerran hyvin jalkaan istuviksi todettuihin kenkiin, mutta ovat myös liukkaat sisällä.
Itse laitoin säännöllisen avantouinnin aloitettuani liukkaan laiturin takia sveitsiläisen jokiuintisandaalin paksuihin pohjiin naulat. Selitys: voimakkaasti virtaavassa joessa, kuten Aare Bernin keskustassa, pitää olla uidessa tukevapohjaiset sandaalit jalassa. Kun ui voimakkaan virran mukana jonkin matkaa (on tullut kerran uskallettua :)) ja haluaa päästä rantaan, täytyy uimalla päästä matalampaan veteen ja laittaa jalat alavirran puolelle ja sitten jalat pohjaan. Oli siellä kiviä tai soraa tai muuta. Oma asento pitää saada 45 asteen kulmaan virtaavaa vettä vasten (tai jopa tiukempaankin kulmaan), jotta jaksaa ottaa virran voiman vastaan ja pysäyttää oman liikkeen virran mukana.
No tuollaiset kengät piti ostaa ja niistä tuli minulle talvella ensimmäiset avantouintikenkäni. Naulat olivat nastojen korvike. Porasin ohuet reiät muovipohjiin, katkaisin nelituumaisista nauloista 1cm pätkät terävää kärkeä ja upotin ne pohjaan piikkipää ulospäin. Hyvin pitivät ne kengät ja monelta voltilta laiturilla ja vanhan saunan
eteisessä säästyin niillä. – Nyt avantokengiksi riittää tossut, sillä uuden saunan myötä meille tuli myös lämmitettävät laiturielementit. Se sauna löytyy muuten www.turunavantouimarit.fi - sivuilta. Suosittelen kaikille testikuljettajille, lukijoille ja lukijoiden lapsillekin. Lauantaina illalla ollessani jo pukuhuoneessa, saunaan ja mereen menossa oli isä kahden lapsensa kanssa, molemmat alle kouluikäisiä. Kysäisin ohimennen pienemmältä ”oletko sinä menossa myös uimaan” ”KYLLÄ!” tuli alle viisivuotiaan avantouintikonkarin suusta. Uimaan siinä kuin saunaa miehittävät opiskelijavaihdossa olevat ulkolaiset yliopiston opiskelijatkin. Kikatuksesta voi vain päätellä kuinka lämpöisestä maasta he ovat tulleet kokemaan tätä elämystä. Tai oikeastaan Turun Yliopiston extreme -traditiota.
Säätilakatsaus ei antanut minulle vastausta suvikumien vaihtoajalle. Sen sijaan 10vrk sääennusteesta selviää hyvin päivän lyhenemisen nopea tahti. Pärevalovyöhyke hiipii vauhdilla kohti etelää. Päivä lyhenee nyt 10 vuorokauden aikana keskimäärin tunnin Suomessa. Etelässä vähemmän, Kuusamossa ollaan jo muutamia minuutteja yli tunnissa ja Ivalossa lähestytään puoltatoista tuntia. Pitäisi viimeistään nyt kaikkien tien päällä olijoiden muistaa katsoa, että KAIKKI polttimot toimivat – ja ainakin ajovalopolttimot kannattaisi vaihtaa uusiin nyt.
Rengastestaamisen kannalta ei ole ihanteellinen aika. Paitsi vaimollani. Hänellä on toisessa polkupyörässä suvikumit ja toisessa nastarenkaat. Vielä niin että edessä on 50% enemmän nastoja kuin takana. Olikohan vielä Nokialaiset renkaatkin Pohjois-Karjalasta. Molemmissa fillareissa sekä napadynamo että rumpuvaihteet 4 / 7 vaihteella.