Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Ihmeauton unelma 10 vuotta sitten – vai todellisuutta jo tänään ? Ehkä sekä-että. Mutta tällaisia renkaita voisin kokeilla..

Matkasin noin kymmenen vuotta sitten ystäväni veljen S.K.Koh:n autossa  Etelä-Koreassa Masanista Seouliin (400km). Hänellä oli sellainen isompi Hyundai autona.  Taisi olla Chairman-malli. Siis varustetasossa riitti enemmän kuin Suomeen  ikinä tuodaan edes tänään.

Hän oli ollut työuransa Korean IBM:n palveluksessa ja hän alkoi kertoa, mitä ovat suunnitelleet (jo silloin) Hyundaille. Tieto on jo niin vanhaa, että sen voinee jakaa kertomatta mitään yrityssalaisuuksia.

Navigaattorin käyttö oli silloin jo laajentumassa, samoin  auton elektroniikka menossa tietokonepohjaiseksi. Hyundain ideana oli silloin yhdistää  auton diagnostiikka järjestelmä, navigointijärjestelmä, huoltoverkostotiedot ,  logistiikkatiedot varaosista, huollon varausjärjestelmä ja autoradion  näyttöpaneeli yhdeksi kokonaisuudeksi.

Jos auton vikadiagnostiikka huomaisi turvallisuutta  vaarantavan vian, se tarkistaisi navigaattorista ajoreitin, selvittäisi reitin  varrella olevat isot huoltoliikkeet, tarkistaisi missä pisteissä on mahdollista  vapaata aikaa huollossa + tarvittavat varaosat paikan päällä, varaisi online  korjaukselle ajan ja vasta sen jälkeen informoisi kuskia reitin muutoksesta LCD  näytöllä + perustelisi syyn.

Jos vika on pienempi, kuljettaja voi valita ”myöhemmin”  vaihtoehdon.

Renkaiden kunnon seuranta ei kyllä keskustelussamme  tullut järjestelmän osana esille!

Tämä esimerkki kertoo jotain siitä, minkälaisia  valmiuksia autojen sisäisiin tietokoneisiin ehkä rakennetaan ja vain osa niistä annetaan kuljettajan käyttöön heti.

Kun nyt vertaan 2013 tilannetta Hyundain nettisivujen kautta ja otan vaikka kaksi ylimmän tason autoa: Genesis ja Exuus/Centennial joista vertaan ominaisuuksia tänä päivänä, niin auton tietokoneohjelmisto on  muuttanut selvästi suuntaa.

Nyt ei tuoda esille auton kestävyyteen liittyviä asioita  (eipä silti, vielä 10 vuotta sitten korealaisissa uutisissa tuotiin esille  ongelmana uusien autojen nopea läpiruostuminen jopa kahdessa vuodessa – nyt siitä  ei puhuta enää) – nyt teemana on Infotainment System.- Siis informaatiojärjestelmä ja entertainment - radio, video, liikkuva TV jne yhteisjärjestelmä. Kuulostaa kyllä hieman samalta:” The most  representative infotainment system is telematics, created by the fusion of  telecommunication and informatics. Featuring a state-of-the-art communication  terminal with built-in GPS that is connected to various other electronic  devices in the vehicle, the system offers various useful information to the driver to promote safer driving.” Elektroniikkajärjestelmä  tuottaa GPS:n auton oman eletroniikan, useiden auton ulkopinnassa olevien  kameroiden ja lähestymistutkien, kasvonilmeistä väsymistä tutkivan  hahmontunnistusjärjestelmän, tien kaistavahtikameroiden jne

ajajan  turvallisuutta lisäävää informaatiota

. Tällä hetkellä

elektroniikan ja  tietokoneiden hinta on jo 25% auton hinnasta ja osuuden ennakoidaan nousevan  40% tasoon jo 2015.

Erillisinä osina järjestelmää ovat Advanced Safety  Vehicle (AVS) system, joka on ydinosa älykästä kuljetusjärjestelmää – Intelligent  Transportation System (ITS), joka integroi ihmiset, auton ja tieverkoston  tuottaaksen turvallisemman ja älykkäämmän ajokokemuksen, kuten Hyundai sitä  selittää.

Sen osat ovat  kääntämättä: 1. Driver Information System 2. Smart Cruise Control 3. Smart  Parking Assist System 4. Lane Keeping Assist System 5. Human Machine Interface  6. Blue Link 7. Biometric Smart Key System

Hyundai·Kia Motors  became the first company in Korea to offer an integrated telematics service  called

Mozen

to enhance the comfort and pleasure of driving.

Poimin näistä kaksi asiaa esimerkkinä:

Hologram  HUD

Space holographic technology is a progressive  technology that displays various driving and driver convenience information on  the front windshield in the form of a 3D hologram.

 

 

DSM  (Driven State Monitoring)

DSM employs facial recognition engine technology to  determine the driver’s state by monitoring changes in the driver’s eye  movements and facial muscles with an infrared camera installed inside the car.  By measuring the driver’s blinking and facial direction patterns, it sounds an  alarm sound and relays strong vibrations to the seat when abnormal states are detected.

Hyppään hetkeksi eteenpäin, ennenkuin otan esille sokerin  pohjalta.

VSM  (Vehicle Stability Management)
VSM detects collisions with vehicles in front using a  radar sensor and alerts the driver using sound alarms and seatbelt vibrations.  We are developing technologies that will enable the vehicle to automatically  brake before collisions to provide greater protection for both the vehicle and  its driver.

Siis tässä tulee ympäristöä havainnoiva ulkoinen  järjestelmä, johon liittyvät mm ulkopuoliset kamerat, joilla auto reagoi  kuskista huolimatta vaaratilanteisiin. Siten kuin myös esim Volvo on omiin  uusimpiin malleihinsa integroinut.

Passive Safety – tarkoittaa koriin ja rakenteissin liittyvien  turvallisuusominaisuuksien kehittämistä.


Our top priority is  developing vehicles that offer greater protection to its occupants. In addition  to satisfying all of the particular crash requirements of various countries
around the world, we also received top marks in new car assessments from  prominent safety institutions in those countries and secured the highest safety ratings in all regions.

Mutta sitten tulee sokerina pohjalla mielenkiintoinen osa, jotain myös  tulevaisuuden renkaista

: (PS. voisin ottaa tällaiset Nokialaiset ainakin lyhyeen  koekäyttöön J.)

Honeycomb  tires
The non-pneumatic tires eliminate the possibility of  flat tires with its special honeycomb-shaped tires or wheels that are covered  in rubber on the outside.

 

 

Näin luvataan – sitten joskus renkaista.
Totuus on se,  että OEM renkaina Genesis -auton mukana toimitetaan  Hankook 225/55R17 97V ,  polttoaineluokka C, märkäpito E , melutasoluokka/dB =  W2/69db tai Kumho    235/50R18 97V ,  polttoaineluokka E, märkäpito C , melutasoluokka/dB  = W3/75db

Tietysti, kun autoa käytetään Koreassa 60 - 100 km/h  nopeudessa ja korin äänieristys on huippua, niin sen puoleen renkaat saavat  melutakin.

Mainittakoon myös, että Genesis on normaalisti 5 litran  moottorilla, 8 vaihteisella automaattilaatikolla ja keskikulutus on vain 12,5  litraa ja kaupugissa 18,2 l/100KM. CO2 = 292 g/km. Huippunopeus 240 kmh, mutta  olen ollut sellaisenkin auton kyydissä, josta nopeuden yläpään rajoitin oli  poistettu… Sen huippunopeutta voi kokeilla yöllä Inchonin lentokentän moottoritiellä muutaman peltipoliisin välissä. Ei muualla.

Lisää tietoa, jos kiinnostaa vertailla (näiltä sivuilta 2013 lainauksenikin ovat):

http://worldwide.hyundai.com/WW/Showroom/Cars/Centennial-2013/PIP/index.htmlhttp://worldwide.hyundai.com/WW/Innovation/Technology/NewTechnology/index.html

 

 

comments powered by Disqus