Hyvä artikkeli Turun Sanomissa renkaiden leveydestä

Renkaiden leveyden vaikutus ajomukavuuteen ja taloudellisuuteen mietitytti minua alkaessani selvittää autooni sopivia testirenkaita ensimmäistä kertaa. Nyt elokuun erään maanantain Turun Sanomien Auto-liitteessä oli mielestäni kokonaan lainaamisen arvoinen artikkeli.
Minusta artikkelissa on järkeä. Toinen puoli asiaa lienee se totuus, että makuasioista ei pidä kiistellä...

Ylilyönti käy myös kukkarolle

Maalaisjärki auttaa rengasruletissa

Liikenne |         Turun Sanomat         19.8.2013 03:31

Renkaan ja vanteen oikea valinta on ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta tärkeä, sillä auton renkaaseen kohdistuu ajon aikana suuria voimia. Kohtuus on paikallaan, sillä isot renkaat ja leveät vanteet syövät kukkaroa ja autoa.

Alumiinivanne kehitettiin parantamaan auton ulkonäköä, vähentämään painoa ja parantamaan ajo-ominaisuuksia. Nykyään se lisää lähes poikkeuksetta, jo kokonsakin puolesta pyörän massaa verrattuna peltiseen vaihtoehtoon. Kaikkia tuumakokoja ei edes saa enää peltisinä. Aalto – yliopistossa yli-insinöörinä työskentelevä Panu Sainio oli huomannut asian jo 1990-luvun lopulla. Tuolloin autoon tehtaalta saatava raskain vanne oli lähes kaksi kertaa niin painava kuin pienempi peltivanne. – Enemmän massaa tarkoittaa isompia voimia eli kuluminen lisääntyy. Mahdoton sanoa, kuinka paljon, Sainio toteaa. Rengaskoot ovat kasvaneet viime vuosikymmeninä eikä alle 15-tuumaisia juuri enää ole. Tämän päivän autossa 18 tuuman vanne ja 23 senttiä leveä rengas ei ole harvinaisuus. Autojen paino on keskimäärin noussut 13 prosenttia 15 vuodessa.

Autonvalmistajat tuovat markkinoille yhä suurempia vanteita ja leveämpiä renkaita. Leveä rengas on parempi pidoltaan kuivalla kelillä kuin kapea, mutta märkäpito kärsii. Renkaan kosketuspinnan pintapaine, eli montako kiloa per neliösentti on kosketusalueella, on sitä pienempi mitä leveämpi rengas on. Sateella tien pinnan ollessa märkä pienempi paine aiheuttaa pienemmän kitkakertoimen ja näin ollen pidemmän jarrutusmatkan. Tämän lisäksi leveämmässä renkaassa on riski epätasaiselle spesifille painolle, jolloin paine jakaantuu huonosti kosketuspinnalle. Näin käy usein, kun pyörän kosketuskulma tiehen muuttuu uuden rengastuksen myötä. Tämä aiheuttaa epätasaisen kulumisen renkaassa, huonontuneen pidon ja ääritilanteessa pidon yllättävän murtumisen. Polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt kasvavat rengaspäivitysten myötä. Suuremmat renkaat lisäävät lähtökohtaisesti absoluuttista minimikulutusta, joskin rengaspaineilla ja ajotavalla on rengaskokoa selvästi suurempi vaikutus kulutukseen. Vierinvastus lisääntyy renkaan leveyden kasvaessa, mutta sitä ei välttämättä lisää vanteen halkaisijan kasvu. Kulutuksen lisäys raskaammalla rengasmassalla on korostuu kaupunkiajossa. Kuluttajalle on tarjolla rengasruletissa valtavasti vaihtoehtoja toteuttaa omanlainen rengasratkaisu. Vaikka useimmiten valmistajan tarjoama perusvaihtoehto voi olla parhaasta päästä, sekään ei aina ole välttämättä paras ratkaisu. Asiassa pääsee hyvin eteenpäin pysyttelemällä lähellä valmistajan omia kokoja ja käyttämällä tunnettuja valmistajia. Rallilegenda Rauno Aaltonen toteaakin ”Jousittamaton massa, mitä pienempi sen parempi! Mitä kevyemmäksi pyörä saadaan, sen parempi”. Mitä haittaa on renkaan painosta? Auton jousittamattoman massan pitäisi olla maltillinen suhteutettuna auton kokonaismassaan. Jousittamattomat osat kuten renkaat ja jarrujärjestelmä vaikuttavat auton runkoon kohdistuviin voimiin. Mikäli jousittamaton massa on suhteettoman suuri verrattuna auton omaan massaan, se todennäköisesti kuluttaa alustan osia nopeammin kuin on tarkoitus. Lisäksi kuoppaisella tiellä renkaan kosketus tiehen voi häiriintyä, koska iskunvaimennin ei pysty hidastamaan pyörän liikettä tarpeeksi nopeasti. Ajomukavuus saattaa kärsiä etenkin kaarreajossa. Ohjaus muuttuu raskaammaksi, koska ohjauslaitteisto joutuu tekemään huomattavasti suuremman työn kääntäessään pyöriä. Mikäli autoon asennetaan leveämmät vanteet ja renkaat, rengas sijoittuu ulommaksi kuin alkuperäiset, jolloin raideväli kasvaa. Tämän itsessään ajatellaan parantavan ajokokemusta, mutta esimerkiksi kaarteissa ohjauspalaute kuljettajalle on epätasainen. Haittana on myös pyöränlaakerien ja mahdollisesti pyöräntuennan nivelien ylimääräinen rasitus, joka lyhentää osien käyttöikää. –Raidevälin kasvaessa auton ohjautuvuus eritoten kiihdytys- ja jarrutustilanteissa saattaa muuttua, koska pyörien kautta autoon kohdistuvien voimien vaikutuskohta on siirtynyt siihen nähden, mitä autonvalmistaja on suunnitellut, Turun Ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori Markku Ikonen sanoo. TATU LERTOLA

comments powered by Disqus