Huolestuttavia rengasuutisia!

Iltalehdessä oli tänään uutinen, joka pisti mietityttämään suomalaisten säästämistä ja riskinottoa väärissä paikoissa. Uutinen löytyy tästä. Lyhyesti sanottuna "valtaosa 18-24-vuotiaista kuskeista ajaa enintään tyydyttävillä renkailla". Ja vielä huolestuttavampaa: "Rengastus on varsin usein vanhempien päättämä."

Eli toisin sanoen nuoret ajavat huonoilla renkailla. Se ei sinänsä ole mitenkään yllättävä juttu - nuorilla harvemmin on sijoittaa isompia summia uusiin, laadukkaisiin talvirengassetteihin. Tästä säästäminen on tietty riskinottoa oman turvallisuuden kustannuksella, mutta itsekin opiskelijana ymmärrän hyvin, jos uuden talvirengassetin asemesta käyttää rahat esimerkiksi ruokaan (tai vaikka opiskelijaelämään).

Yllättävä, ja erittäin huolestuttava löytö on se, että vanhemmat päättävät usein lastensa renkaista - ja tyytyvät heikkoihinkin renkaisiin.

Ensinnäkin, keskimääräinen nuori (18-24v) ei itse ole varmasti kovin perehtynyt renkaiden saloihin vasta kortin saatuaan. Kitkat VS nastat, saatikka renkaan muut ominaisuudet kumilaadusta nastojen tyyppiin, ovat varmasti enemmän tai vähemmän uusia juttuja, jolloin helposti antaa vanhempien hoitaa homman, etenkin kun hintalaput ovat sen verran moninumeroisia. Vanhempiin siis luotetaan sokeasti.

Toisekseen, en voi ymmärtää, miksi kukaan vanhempi laittaisi lapsensa alle huonomman rengassetin kuin omaan autoonsa. Nuoren, jonka ajokokemus mitataan kolmi- tai nelinumeroisilla luvuilla, kokemus huonommista keleistä on sen verran vaatimatonta, että hyvilläkin renkailla riski vahingon sattumisesta on suurehko. Sitä on turha kasvattaa tyytymällä "tyydyttäviin" renkaisiin.

Nyt siis kaikki tarkastamaan mahdollisen jälkikasvunsa renkaat - ja jos alla on huonompi setti kuin itsellä, ostamaan kevään talvirengasalennusmyynneistä uudet alle!

Toinen asiaa liippaava uutinen kertoi, kuinka autonrenkaiden kehitystahti on kiihtynyt: "Autonrengas uudistuu neljässä vuodessa". Ainakin Michelinin kitkojen kohdalla innovaatioprosessi siis kiitää eteenpäin - tuossakin "faktat"-laatikossa on esitelty iso joukko parannuksia edelliseen malliin. Miten Nokian Renkailla? Millainen on panostussuhde kitka- ja nastarengastutkimuksen välillä? Kuinka usein mallistot keskimäärin uudistuvat?

comments powered by Disqus