Hullun hommaa polttaa pari tonnia rahaa vain siksi, että on Nokian Renkaiden testikuski – vai onko?

"Rengas täristää ja pitää ääntä" – mutta mitä oikeastaan tarkoittaa ”rengas”

Jos tulee jotain ongelmaa, niin tulee automaattisesti sanottua ”se on renkaissa”. Tämän kesän tapahtumaketju sai minut pohtimaan asiaa enemmän – ja kaksinkertaistamaan autoni hinnan, ilman että sen arvo muuttuisi :(

Huhtikuun 20pvä kirjoitin kesärenkaiden resonanssista tietyn nopeuden kerrannaisilla ensimmäistä kertaa (40, 80,120km/h). Renkaita tasapainotettiin ja 23.4 Vianor huomasi vanteessa ”tällin jäljet”. Haaveilin uusista suvikumeista  ja toukokuussa vaihdettiinkin alle Hakka Greenit. 26.5 tutkin vaihdettuja renkaita ja havaitsin yhden renkaan kuluneen oudosti (blogi). Varasin ajan ohjauskulmien tarkastukseen ja säätöön Vianorille.  Aikavaraus siirtyi koska Vovon bensapumppu lopetti toimintansa tien päällä ja kun lopulta sain tuotua auton Vianorille, keikka muuttuikin kalliimmaksi remontiksi (29.5 blogi). Raidetangon päät uusiksi – Vianor kehotti vaihtamaan molemmat päät – Volvolla päättivät pyynnöstäni huolimatta vaihtaa vain sisäpäät. Ja etujarrupalat.

Olin tuntevinani vieläkin hieman tärinää..  Mutta tuli kesä väliin ja maisemien muutto paljon pidemmäksi aikaa, kuin olin ajatellut. Kesän aikana tärinä jatkui, mutta siihen alkoi liittyä myös ääntä! (Nauttiminen Greeneitä ajamisesta jäi kyllä tarkkailun jalkoihin kesäksi.)

Kun tulin Turkuun, kävin useamman kerran Vianorilla ja eturengasta tasapainotettiin. Minulle oli jäänyt soimaan mieleen ”tälli” vanteessa ja myös sitä tutkittiin. Tilasin uuden Volvon alkuperäisvaraosa vanteen ja se vaihdettiin alle Vianorilla. Tilaaminen ei ollut ihan näin yksinkertainen juttu –  väri ja kätisyys vaihtoehdot ovat Volvo Columba 16*6,5 vanteessakin – ja molemmat olivat ensi yrittämällä väärin.

Vanteen vaihdon jälkeen yksi Heinolassa ajo – meno oli tasaisempaa, mutta ”renkaan” ääni koveni.

Oli joka tapauksessa huollon aika ja se aloitettiin ”katsastustarkastuksella”. Nyt tekijänä Keskusautohallissa oli kokenut ja todella pätevä ammattilainen. Kerroin ongelmat etukäteen ja sain olla mukana hallissa tarkastuksen ajan. ”Takajarrulevyt kierot, etujarrulevyt minimimitassa, jarrupalat takana alkaa olla vaihtokunnossa, oikea etujarrulaakeri rikki – kuuntele/ kokeile vaikka itse tällä tavalla, ulommat raidetangon päät väljät (huomattu jo Vianorilla) ja koiranluu oikealla vaihtoon (myös Vianorin  mielestä).” Sampsa tiesi mitä puhui. Hän teki huollon kahdessa vaiheessa itse – välillä odotettiin varaosien tuloa logistiikkakeskuksesta. – KIITOS Sampsa! Olet tehokas ja nopea, oikea ammattimies!

Vm 1995 Volvo 850 merkkiselle autolle moinen huoltokokonaisuus on KALLIS. Auton hinta on kaksinkertaistunut tänä kesänä – arvo tuskin liikahtanut mihinkään. Kuka ”hullu” nyt moista tekisi – jos ei ole Nokian Renkaiden teskikuski ja haluasi selvittää asioita perusteellisesi.

Jos palaan alun filosofiseen kysymykseeni sanasta ”rengas”, niin se on oikeasti ainut auton ja tien pinnan yhdistävä elin, jonka toiminnan tuntee ratin kautta ja jonka myös kuulee . Mutta se on asennettu vanteen päälle. Vanne taas on pulteilla kiinni jarrulevyn läpi pyörän laakerissa. Joka taas on tuettu useasta kohtaa runkoon ja ohjaus / kallistus laiteisiin, joissa kaikissa on niveliä ja välystä… Jos tulee tokaistuksi, että rengas täristää, niin se voi olla tasapainotusongelma – tai häikkä jossain muualla. Jos rengas on äänekäs, niin ääni voi tulla myös muualta. Ja niin edelleen.

Minulle tuli keväällä kyllä mieleen, että olisikohan oikean eturenkaan laakerissa ongelmaa – mutta en jaksanut lähteä sitä mahdollisuutta selvityttämään pitemmälle, kun asiantuntijat sanoivat vian olevan muualla.

Mikä sitten aiheutti niin suuren määrän osien vaihtoa? Oliko vanteen lommo sellainen, että se aiheutti tärinää ja laakerin rikkoutumista + nivelten kulumisen. Vai oliko laakerin löysyys ja huono voitelu aiheuttamassa ongelmat. Vai oliko alun perin vika edellisen renkaan vöissä – oliko niissä vikaa?  Joka tapauksessa yksi vika aiheuttaa koko ketjun liikkeelle lähtemisen ja eteneminen tahtoo olla kiihtyvää. Yhä useampi komponentti alkaa hajota.

Siksi me käytämme autojamme huollossa ja katsastuksessa vuosittain, että viat löytyisivät ennen kuin niistä aiheutuu vaaraa turvallisuudelle.

Tämä Volvo 850 meni kerralla katsastuksesta läpi lokakuun alussa kaikkien huoltotoimenpiteiden jälkeen kunniamaininnalla ”onpas hyvät renkaat”

P.S. Yksi kolmesta pojastani ennätti jo kysyä ”milloin olet ajatellut vaihtaa koko auton” katsastuksen jälkeen, mutta minä kyllä vaihtaisin vielä koko talvirengassarjan Hakkapeliitta 8 –versioksi nykyisestä Hakka7 / Misukka seka rengastuksesta ensin ja pitäisin autoa kuitenkin pitempään. Käyttöarvoltaan auto täyttää tarpeeni ja kaikkea ei ole koettu teskikuskina - vielä  :)

comments powered by Disqus