Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Hiljaa yössä

Lähdimme pienelle kaupunkimatkalle Turkuun talven vihdoin saavuttua myös eteläiseen Suomeen. Matkalla keli oli aurinkoinen ja kylmä. Pitkästä aikaa lämpömittari näytti lähes kahtakymmentä pakkasastetta. Moottoritiellä tienpinta näytti muuten kuivalta, mutta ajourien kohdalla vaikutti olevan pakkaskuuraa. Liukasta kenties, mutta sitä ei tullut erikseen kokeiltua tai huomattua.

 

 

 

 

Näin hienossa kelissä oli vallan mukava ajella. Mukavuutta lisäsi alla olevat renkaat. Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, tuntuvat nämä kitkarenkaat hiljaisemmilta kuin jopa hieman kapeammat kesärenkaat. Jotta tämä ei jäisi vain puheen, kirjoituksen ja uskomusten tasolle, on aika näyttää mittauksia. Olin nimittäin vihdoin asentanut iPadiin Juhani Halmeenmäen suositteleman maksuttoman äänenpainemittaussovelluksen, tai

appin

kuten nykyään tavataan sanoa. Mittauskohdaksi valittiin osuus, jossa tie oli tasaista. Näin ollen moottorin ääni olisi mahdollisimman pieni. Hälyäänien minimoimiseksi otimme radion pois päältä ja samoin ilmastointilaitteen puhalluksen. Niin sanotuissa oikeissa mittauksissa esimerkiksi autolehdissä melumittaus tehdään autolla vapaalla rullaten, jotta moottorimelu ei mittauksia häiritse. Tässä kuva mittauksestamme, kun nopeutena oli 100 km/h.

 

 

Satasen nopeudella, kuten nopeusmittarista näkee, melu oli jopa niinkin alhainen kuin 64 dB. Kannattaa huomata, että tienpinta oli jo nastarenkaiden karhentama ja pienempiin tuloksiin pääsisi varmasti täysin uudella sileällä asvaltilla. Toisaalta ykköstien asvaltti on suurimmilta osin kohtalaisen tuoretta. Mittaustulos, jos siihen voi luottaa, heijastelee omia tuntemuksiani renkaiden hiljaisuudesta. Tuulilasi-lehden numerossa 6/2011 on vertailussa ollut samanlainen auto ja siellä saatiin tulokseksi kesärenkailla etupenkillä 67 dB, samassa 100 km/h nopeudessa.

Ero tuntuu ehkä pieneltä, mutta... K

oska ihmisen kuulon äänekkyysaistimus on likimain logaritminen, äänenpaine ilmaistaan logaritmisella suureella (dB). Äänen voimakkuuden kasvaminen 10 dB vastaa kuuloaistimuksessa äänekkyyden kaksinkertaistumista.

Meluttomuus auton sisällä, saati ulkopuolella, on erittäin tervetullutta. Yksi peruste nykyisen auton valinnalle oli meluttomuus. Olen hyvin iloinen siitä, että uusilla talvirenkailla meluttomuus yhä vain parani. Omien havaintojeni mukaan on paljon mukavampi ajaa pitkää matkaa meluttomalla autolla. Musiikin ja puheohjelmien kuunteleminen on rentouttavaa, kun rengasmelu ei nautintoa liiemmin häiritse. Keskustelukin auton sisällä on antoisampaa, kun ei tarvitse huutaa jotta myös takapenkillä kuullaan mitä etupenkkiläiset puhuvat.

Voidaan mielestäni sanoa, että renkaiden kokonaisvaltainen turvallisuus tarkoittaa muutakin kuin vain mahdollisimman hyvää pitoa.

Ilpo Mattila kirjoittaa tieliikennemelusta näin oikotie.fi-palvelun uutisissa:

Rengasmelu häiritsee myös auton matkustamossa. Tientekijän kannalta edullinen ja kestävä karkeapintainen asvaltti, jossa on hyvät kitkaominaisuudet, tärisyttää ajoneuvoja ja meluaa.  Meluisa tienpinta nostaa auton melutasoa ja esimerkiksi radioita voi joutua kuuntelemaan niin kovalla, että kuulovaurio uhkaa. Melu myös väsyttää, ja matalataajuinen tärinä ja jyrinä jopa nukuttaa samalla tavoin kuin rentoutumista varten rakennetut nojatuolit. Selvimmin tienpäällysteiden erot huomaa auton sisällä, kun ajaa eri teitä pitkin. Asvaltti muuttuu meluisammaksi myös ikääntyessään, kun nastarenkaat kuluttavat sitä. Tuore asvaltti on aina hiljaisempaa kuin vanhempi. Asvaltti koostuu kivestä ja bitumista. Kivirakeitten välit tilkitään kalkkikivellä tai lentotuhkalla. Suomalaiseen asvalttiin pannaan erikoiskovaa kiveä, jotta tiet kestäisivät paremmin nastarenkaitten jyrsimistä. Jäätymisen vuoksi tienpinta rakennetaan myös tiiviiksi eikä siihen jätetä huokosia, jotka imisivät vettä ja melua.  


 

 

comments powered by Disqus