Hengitys ja jalkapohjat höyryten uuden sukupolven Hakkapeliittoja testaamassa!

Ivalo. Nokian Renkaiden näkövinkkelistä tuo pohjoisen napapiirin pohjoispuolella sijaitseva paikkakunta on talvirenkaan koti. On ollut jo yli 75 vuoden ajan. Sieltä myös ponnistaa ensi syksynä kauppoihin Hakkapeliittojen uusi sukupolvi, joihin toimittajia ja Hakkapeliitta-testikuljettajia lennätettiin paikalle tutustumaan tammikuun kireimmissä pakkasissa (saapumisaamuna mittarilukema oli painunut -36 asteeseen).

Lähes nelivuotisen ja tiivistahtisen luomisprojektin komeana lopputuloksena esittelimme vinon pinon innovaatioita, jotka tekevät tavallisen autoilijan talvisista ajomatkoista entistä turvatumpia. Northproof, kuten meillä renkailla tykätään sanoa. Siksi myös ulkopuolisille tarjottu ensipuraisu tienpintaan piti tietenkin tarjota siellä, missä renkaiden ominaisuudet on kehitetty ja joutuvat todelliselle koetukselle. Hakkapeliitta-testikuljettajista rengasuutuuksista lähtivät mittaa ottamaan Pasi Aittokumpu, Sami Eiste, Mikko Heimo, Antti Luukkanen, Janne Moilanen, Marko Päivähonka ja Jasu Voipio.

Jasun blogijutussaan "Suomalainen kiekko" mainitseman autosta roikkuneen ammattivalokuvaajan lisäksi myös allekirjoittanut automaattikuvaaja tallensi reissun digitaaliseen muistiimme, ja koska yksi kuva vastaa tuhatta sanaa, annetaan kuvien puhua!

Esirippu nousi Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaan päältä. Vihreällä valolla korostettiin renkaan mullistavaa nastajaottelua ja uutta Eco Stud 8 -konseptia, joka sisältää ympäristöystävällisemmän ankkurinastan, nastaiskua pienentävän laippamuotoilun sekä nastan toimintaa tehostavan ja tiekosketusta entisestään vaimentavan Eco Stud -nastatyynyn.

Lehdistötilaisuuden jälkeen suuntasimme jääradalle, missä uutuusrenkaat komeilivat hangessa: vasemmalla nastaton Nokian Hakkapeliitta R2 ja nastallinen Nokian Hakkapeliitta 8.

Jääradalle saavuttuamme kahdelle vapaaehtoiselle tarjoutui mahdollisuus istahtaa robottiauton kyytiin. Hakkapeliittahengessä Hakkapeliitta-testikuljettajista Pasi ja Marko ehtivät olemaan ensimmäisiä!

Robottiauto on varustettu automaattisilla ohjauslaitteilla ja GPS-suunnistuslaitteilla eli siinä on robotisoidut liikkeet ohjauskulmalle, kaasulle ja jarrulle. Auto siis kulkee opetettua lenkkiä pitkin niin kauan kuin polttoaine riittää ja sitä käytetään kolmenlaisissa yksinkertaisissa rengastesteissä: ohjausliikkeet määräävät auton liiketilan/paikan, auton sijaintia ohjataan muuttamalla ohjausliikkeitä tai autoa ohjataan kauko-ohjauksella manuaalisesti tai ohjelmoitua reittiä. Esimerkiksi jarrutus- tai kiihdytystestit ovat yksinkertaisia ja ne eivät vaadi ammattilaista kuljettajaksi, koska mittarit mittaavat matkat ja kiihtyvyydet.

Ja vakaata menoahan se kuskiton kyyti oli...

... ja hymy oli herkässä takapenkillä nautitun ajolenkin päätteeksi! Testausinsinööri-Pasin ajatuksia takapenkin tunnelmista voi lukea hänen kirjoituksestaan "Testimatka Ivaloon ja ennenkokemattomia juttuja".

Ennen puikkoihin hyppäämistä saimme vielä seurata, kuinka ammattilaiset hoitavat homman Pilveri-järven jäälle auratulla testiradalla. Pidon rajat tuntuivat olevan kovassakin vauhdissa tavoittamattomissa!

Ammattikuljettajien rengasesittelykierrokset pitivät Hakkapeliitta-testikuljettajien tunnelmat lämpiminä Ivalon pakkasesta huolimatta.

Toimittajien kanssa kilpaa kuvia ottaneen Samin tunnelmia voi lukea hänen blogistaan "Palautuminen kesti viikon".

Sitten itse asiaan: itse ajamaan ja testaamaan uutuusrenkaita! Näillä menopeleillä heitettiin päivän rengastestauslenkit.

Mr. Tyre eli uutuuksia esitellyt Matti Morri opastaa testikuljettajia tulevaan testauskoitokseen.

Mikko istahti hetkeksi Morrin kyyditettäväksi. Juteltavaa varmasti riitti ja nähtäväksi jääkin valitseeko rengasmelua tiukasti tarkkaileva, omin sanoin "vannoutunut kitkamies" nastalliset Hakkapeliitta 8:t seuraaviksi renkaikseen.

Antti pääsi hyppäämään entuudestaan tutun Audi RS4:n puikkoihin. Edellisellä kerralla äärirajoja haettiin Porvoon moottoriradalla ja alla oli keväällä kauppoista saatava tehokkaamman ajon Nokian Hakka Black -kesärengasuutuus. Tällä kertaa mittaa toisistaan ottivat aurattu järven jää ja nastarengas Nokian Hakkapeliitta 8.

Pasi odottaa Nokian Hakkapeliitta R2 SUV -renkaiden testauslenkin alkamista Audi Q5:lla.

Mars matkaan!

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV maantietestissä.

Ja tässä puolestaan testataan maantiellä Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengasta.

Sitten otettiinkin mittaa vieraiden todellisesta Northproof-tahtotilasta! Jos Ivalon pakkanen oli tähän mennessä päivää tehnyt varpaille viilentävän kuurahoidon, yhtäkkiä jääveistosvarpaita saattoikin tulla ikävä...

"Älkää harottako varpaitanne, koska tulikuuma kekäle tuntuu inhottavalta varpaiden välissä ja siitä tulee ikävä rakkula." Ohjeita noudattaen (katse tiukasti horisontissa ja reipasta, mutta ei kiiruhtavaa askellusta) Janne testasi urheasti omien jalkapohjiensa kitkaa!

... Myös Antti teki nappisuorituksen ja ensiapulaukkuun turvautumiselta vältyttiin! Sitten avantoon ja savusaunaan!

Pitkän päivän päälle nautittiin tietenkin kunnon illallinen Hakkapeliitta-testikuljettajien, median edustajien ja Nokian Renkaiden henkilökunnan kesken. Marko ja Pasi odottelevat omia annoksiaan jutustelun lomassa.

Kotimatkalle lähdettiin reippaasti yhteisen "Hakkaa päälle" -huudon innostamina. Suuri kiitos kaikille matkassa olleille Hakkapeliitta-testikuljettajille. Näihin kuviin ja tunnelmiin - kohti uusia testausseikkailuja!

Mukavaa viikonloppua ja ajelkaapa jälleen turvallisesti!
-A1

comments powered by Disqus