Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut

Halapaa on ku rahalla saa (pt.2) eli terveiset Nils-Samulille!

Viikonloppuna piti ottaa työmaalta pieni happihyppy ja poiketa Thessalonikissa hyvän ystävän kanssa morjenstamassa entistä työkaveria Jaria. Thessalonikin asfaltti on ehkä liukkainta asfalttia mitä olen missään nähnyt tahi kokenut; liekö siihen sitten on tungettu enemmän öljyä vai onko kiviaines tehty marmorista tai jostain mutta kaupungin kadut näyttää kuin ne olisi jatkuvasti sateen jäljiltä kiiltelevät.

Muutenkin tuo Kreikka pisti ihmetyttämään. Maa ei tuntunut tällä kertaa olevan minkäänsorttisessa lakossakaan, kansa tungeksi kauppoihin ja muutenkin elettiin kuin pahintakin kulutusjuhlaa. Kaupanteon yhteydessä sai olla tarkkana että sai ostoksistaan virallisen kuitin ja useammallakin kertaa kuittia pyydettäessä aikaisemmin hyvinkin englantia puhunut kauppias tai tarjoilija muuttui vain kreikkaa ymmärtäväksi.

Että Paragallot vaan itelles...

Tähän voinee laittaa kilpakuvan Nils-Samulin "halpaa on kun rahalla saa" -kuvalle marraskuun 21. päivän postauksessa pohjoisen polttoaineen hinnoista. Näin täällä etelässä...

Joku vanhempi varmaankin muistaa varmasti oikein; itselläni on vain jotain tekniikan maailman vanhojen mainosten muistikuvia, mutta eikö jollain autolla ollut joskus muinoin mainos tyyliin

"millä sinä ajat silloin kun polttoaine maksaa 2 markkaa litralta?"

Alkaa olla jo aika suolaista, joten ei hirveästi ihmetytä että Kreikasta suuntautuu pohjoiseen F.Y.R.Makedoniaan tankkausliikenne - toisella puolella rajaa bensa kun on melkein puolet halvempaa.

Liekö kuvitelmaa, mutta kun Thessalonikista Gevgelijaa kohti ajellessa on varmaan parinkymmenen kilometrin matkalla tienpinnan sisään kantautuvasta äänestä päätellen vähintäänkin kymmenen erilaista asfalttikoostumusta - siinä tuli havainnoitua että joillain karkeammilla pinnoilla tuo oman renkaani pintakuvio vaimeasti vihelsi auton alla. Tämä tuli esille viidenkympin ajonopeudessa muttei enää nopeammassa ajossa. Ei sillä että se olisi noussut häiritsevästi esille kun sitäkin ääntä piti oikein hakemalla hakea; ainoa joka häiritsi oli takakonttiin nostettu Ikean tyynykassi joka aika ajoin rapisi hattuhyllyä vasten. Laiskoja kun oltiin niin ei tietysti vaivauduttu pysähtymään ja korjaamaan kuorman asettelua. Olisihan sellaisen toimenpiteen jälkeen saattanut saapua jonkun sekunnin myöhemmin määränpäähänsäkin.

Tuon saman viheltämisen saa kuulumaan jos tienpintaan on vedetty tietyömailla sellaiset ajosuunnan mukaiset viillot. Johtuuko se nyt sitten renkaan leveydestä vai renkaan urituksesta?

Jotta tästä postituksesta tulee mahdollisimman johdoton ja mihinkään johdateltuun loppupäätelmään viisaasti tuleva, reissussa oli 13,5 lämmintä.

Ei tule talvi Balkanillekaan ei.

comments powered by Disqus