Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkaviitosista sakotettiin.

Mummu menetti Subarunsa talvirattaista yhden harmilliseen rikkoontumiseen. Mökkihuoltoreissulla lumisella mökkitiellä Subarun eturattaat lipsahtivat jäiseen syvään uraan, joka sille tielle syntyi viikonpäivät sitten yhdellä lauhalla sadejaksolla.

Kuskin puoleinen eturengas tyhjeni lyhyellä ajalla, eikä auttanut kuin pysäyttää hetikohta vararenkaan vaihtoon. Puhelinsoitolla Ukka tuli pelastamaan tilanteen, kun tapahtumapaikka sattui olemaan vain kymmenen kilometrin etäisyydellä kotoa, ja Ukka sopivasti joutilaana kotosalla.

Renkaanvaihto ei aivan formulavauhdilla tapahtunut, mutta muutamassa minuutissa kuitenkin. Mummukin pääsi sen verran osallistumaan, että renkaanvaihto-operaatiosta saatiin kännykkäkuva.

Koska haverin ajankohta oli vasta puolipäivä, niin Ukka päätti soittaa Kemijärven Vianorille, olisiko rengastöille aikaa pikavarauksella, niin saataisiin varakesärenkaan tilalle asianmukainen ratas. Lähinnä ajatuksena oli, että tyhjentynyt rengas olisi ollut korjattavissa. Vianorilta toivotettiin tervetulleeksi Kemijärvelle, aika kello 15.00.

Puhjennut rengas osoittautui korjauskelvottomaksi. Se oli repeytynyt muutaman sentin matkalta sisäreunastaan ja parin asiantuntijan voimin sai tuomion poistoon. Pienen miettimisen jälkeen päädyttiin vaihtamaan Subaruun kaikki renkaat, koska sen jatkuva neliveto edellyttää renkaiden olevan samaa sarjaa kooltaan. Ukka kertoo uusista renkaista tuonnempana.

Vanhojen kolmen kanssa tositarina jatkuu. Ne laitettiin Subarun peräkonttiin sillä mielin, että niistä tehdään kotioloissa jos ei muuta, niin ainakin vararenkaita talvikäyttöön. Toinen mielessä käynyt vaihtoehto oli vaikkapa myydä pari rengasta Tori.fi -sivuston kautta. Vaan aina ei käy, kuten haaveillaan...

Paluumatkalla Kemijärveltä Ukka päätti mennä tavan mukaan Venäjän puolelle tankkaamaan Sallan rajanylityspaikan kautta. Tankkauksen tarve olikin, eikä kello paluumatkalla ollut ehtinyt vielä kuin vaille iltakuuteen. Joten eikun ulkomaille.

Venäjän tullissa Ukka havaitsi kohtisillään, että siihen maahan ei saa viedä renkaita, jotka eivät ole vanteilla. Kolme Hakkaaviitostahan olivat tietenkin takakontissa kaljuina renkaina, kuten edellä kerrottu on. Se oli laiton kuorma, josta johtuen renkaat kannatettiin Ukalla tulliaseman vaa'alle punnitukseen ja edelleen valokuvaukseen ja takavarikkoon.

Kolme tuntia tullissa, eli rajakin oli jo menossa sulkuun kello 21 aikaan. Iltayhdeksän jälkeen Ukka sai allekirjoitettavakseen 14 arkkia vieraskielistä tekstiä. Tulkkaus oli sitä ja tätä, kun Venäjän tullissa ollut yksi englantia puhuva tyttö ei selvästikään osannut vierasta kieltä senkään vertaa kuin Ukka. Nimet kuitenkin paperiin, koska Ukka ymmärsi seurauksena rikollisesta toiminnasta olevan sakkoa. Ja sitä tuli 1500, ei kuitenkaan onneksi €uroa, vaan sukelluskurssilla olevaa Ruplaa. Omana valuuttanamme ehkä nelisenkymppiä.

Renkaat jäivät sille tielleen, vaikka Ukka yritti hiukkasen selittää, ettei konfiskaatio voisi ylettyä Mummun auton renkaisiin, jotka ovat hänen omaisuuttaan. Mummun auto oli Venäjällä Ukan kuljettamana asianmukaisin valtakirjoin, ja Ukalla oli tietenkin mukana kuitit uusista renkaista ja niin edelleen. Selitykset eivät auttaneet. Ei puuttunut kuin paistinpannu ja voita, tuli Ukalle muutaman kerran mieleen...

Sinne jäivät Hakkaviitoset. Ukalla on 60 päivää aikaa maksaa sakot. Ja sama aika on myös valittaa sakosta, jos aiheelliseksi katsoo. Tuskinpa, mutta onpahan harkinta-aikaa.

Tällaisten tapahtumien jälkeen ajatukset eri maiden lainsäädännöistä ja niiden toimivuudesta risteilevät päässä. Hieman ne pientä kulkijaa ihmetyttävät...

Sakot tuli, renkaat meni, mutta vielä ei Ukkaa sullottu Siperian junaan.

comments powered by Disqus