Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkaseiska- ja Hakkakasikokemuksia Rovaniemellä.

Pyysin Rovaniemellä asuvaa poikaani kertoilemaan omia ajokokemuksiaan Hakkakaseista Lexuksensa alla ja Hakkaseiskoista perheen toisen auton Subaru Foresterin alla. Sain kokemuksia kirjallisessa muodossa jo joulukuun puolivälin tienoilla, mutta vasta nyt on muka aikaa kirjoittaa kokemuksia tänne blogiin...

Kalle kirjoitti näin:

"Erilaiset autot toimivat eri tavoin talvikelissä, vaikka alla olisikin samanlaiset renkaat. RX400h Lexuksen reilu kahden tonnin omamassa, kaksi vetävää akselia ja hyvin toimiva luistonesto parantavat kyllä talvipitoa liikkeellelähdössä. Kun iso massa saadaan liikkeelle fysiikan lait tulevat vastaan jarruttaessa ja kaarreajossa, jota edes ajonvakautusjärjestelmä ei pysty täydellisesti ottamaan luistelematta haltuun. Ennakoiva ajotapa on ison auton hallinnassa perusedellytys, jonka merkitystä ei vähennä hyvätkään talvirenkaat.

Viime keväänä Lexuksen käytettynä ostaesssani sen alla oli 7 vuotta vanhat, hieman liian suurilla paineilla ajetut Hakkapeliitta neloset, jotka kiistämättä olivat jo parhaat päivänsä nähneet. Edellinen omistaja oli ajellut vuositasolla vain puolenkymmentätuhatta kilometriä, joten nelosilla oli myös ikää takana. Iso ja tehokas auto ei niillä renkailla meinannut päästä liikkeelle, eikä vastaavasti jarrutuksissa pysähtyä, joten Hakkakasien osto oli välttämätön ja kiireellinenkin investointi. Turvallisuudesta ei talvirenkaiden osalta meidän taloudessa tingitä. Huipputekniikasta riippumatta neljä kämmenen kokoista aluetta tietä vasten ovat avainasemassa auton hallinnassa. Kasit ovat ehdottomasti olleet hyvä investointi. 


Toisessa autossamme, eli Subaru Foresterissa meillä on Hakkapeliitta seiskat. Suurta eroa ei meidän käytössä ole havaittu seiskojen ja kasien välillä, joskin autotkin ovat erilaiset, joten vertailu on hankalaa. Molemmat renkaat ovat hyvät. Subaru Foresterin alla renkaat ovat Lexusta tunnokkaammat ja autoa voi ajaa paremmin "perstuntumalta". Subaruun verrattuna Lexus on maantielaiva, jonka hallinta vaatii erilaista ajattelua. Subaru on tunnokas ja viestittää kuljettajalle keliolosuhteiden vaikutuksesta pitoon, kun taas Lexus on eleetön ja junamainen ja ajaminen talvikelissä vaatii tiedostettua olosuhteiden tarkkailua. Viime keväänä Subarussa olivat käytössä Nokian kitkarenkaat ja sen muutaman kuukauden käyttökokemuksen perusteella kitkarenkaita ei meidän pesueen auton alla tulla jatkossa tapaamaan.

Talvimaisemaa Rovaniemen ja Kemijärven väliltä joulukuulta 2016.


Yhteenvetona voidaan todeta, että Nokian uudenkarheat nastarenkaat ja kaksi vetävää akselia yhdistettynä ennakoivaan ajotapaan palvelevat talvikelissä selviytymistä kiitettävästi. Kun asumme Rovaniemellä, niin eteläiseen Suomeen verrattuna saamme ajella käytännössä kunnon talvikeleissä pääsääntöisesti loka-marraskuun vaihteesta pitkälle kevääseen. Meidän perheen tulee liikuttua paljonlaisesti Rovaniemeltä pohjoiseen, kun minun vanhempani asuvat Naruskalla ja vaimoni vanhemmat Inarin Kaamasessa.

Naruskan talviolosuhteinen metsäautotie kaamoksen sinisine sävyineen joulukuulta 2016.

Hakkaseiskat ja Hakkakasit täyttävät renkaille asetetut vaatimuksemme. Turvallisuus on tällä hetkellä asioista tärkein liikenteessä liikkuessamme, kun perheessä on meidän kahden aikuisen lisäksi kyyditettävinä kymmenvuotias koulupoika Samuel ja viisikuukautinen pikkumies Aarni."

Ukka toivottaa kaikille tasapuolisesti Turvallista Uutta Vuotta 2017!

comments powered by Disqus