Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkapeliitta 8 SUV

Rengasbloggaaja kävi haastattelemassa teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morria uusista Hakkapeliitta 8 SUV-renkaista.

Mitä uutta Hakkapeliitta 8 SUV -renkaassa on?


Hakkapeliitta 8 SUV:ssa on aika paljon uutta. Tasan vuosi sitten lanseerasimme Hakkapeliitta 8:n ja sen jälkeen malli on voittanut toistakymmentä rengastestiä. Hakkapeliitta 8:n pintamallia kehitettiin edelleen, ja nyt meillä on uusi Hakkapeliitta 8 SUV:n pintamalli, joka on hieman erilainen. Nastaideologia on kuitenkin samanlainen kuin Hakkapeliitta 8:ssa eli nastoja on noin 50 prosenttia enemmän uudessa Hakkapeliitta 8 SUV:ssa verrattuna Hakkapeliitta 7:n SUV -mallin renkaisiin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Nokian Renkaassa on raikkaasti enemmän nastoja kuin kellään kilpailijalla.

Nasta, jota käytetään Hakkapeliitta 8 SUV -renkaassa, on uudentyyppinen ankkurinasta. SUV-renkaissa käytetään yleisesti aina hieman isompaa nastaa kuin henkilöautojen renkaissa ja kun henkilöautojen renkaassa on 10-millinen nasta, niin SUV -mallissa käytetään 11 millistä nastaa. Toinen ero on se, että nastassa on uudentyyppinen laippa eli siinä on sama ideologia kuin Hakkapeliitta 8 -nastassa: nastaan on tehty niin sanottu vaimennustasku laipan alapuolelle, jota kautta saadaan iskua vaimennettua tietä vasten ja myös miellyttävämpi äänentaso sisälle autoon.

Hakkapeliitta 8 SUV -renkaassa on myös uudenlainen materiaalisekoitus sivupinnassa, miksi?


Nokian Renkailla on ollut jo monta vuotta kotimarkkinoilla käytössä niin sanottu Hakka-turva, joka tarkoittaa sitä, että ensimmäisen vuoden ajan korvaamme tapaturmaiset rengasvauriot, kunhan renkaassa on jäljellä vähintään neljä milliä urasyvyyttä. Palvelu on ainutlaatuinen ja kellään muulla ei ole sellaista. Ryhdyimme tutkimaan näitä Hakka-turvan piiriin kuuluvia vaurioita. Huomasimme, että kulutuspintaan tulevat vauriot, kuten pistot ja vastaavat ovat usein korjattavissa, mutta kun sivupintaan tulee vaurio, se tarkoittaa yleisesti sitä, että rengasta ei enää pysty korjaamaan. Sivupintavauriot ovat hyvin yleisiä varsinkin Venäjällä johtuen siitä, että siellä on huonot tiet ja korkeat nopeudet.

Tästä tiedosta viisastuneena kehitimme sivupinnan kestävyystestin. Testiradalle tehtiin 120-millinen este tiettyyn kulmaan ajosuuntaan nähden ja sitä vasten ajettiin erilaisilla nopeuksilla ja tutkittiin mitä renkaalle tapahtuu. Ja siinähän tapahtuu niin, että renkaan sivupinta iskeytyy vanteen sarvea vasten ja litistyy, ja siten leikkaa renkaan koordit poikki ja sitä kautta syntyy reikä renkaan sivupintaan. Jotta saimme sivupinnan kestävyyttä parannettua, kehitimme sivupintaan kokonaan uuden sekoituksen Hakkapeliitta 8 SUV -malliin. Sideaineena ja vahvikemateriaalina sekoituksessa on käytetty aramid -katkokuitua, jota käytetään yleisesti muun muassa lentokone- ja puolustusteollisuudessa. Aramid -kuitu on katkottu aivan pieniksi palasiksi ja tätä pientä katkokuitua on sekoitettu renkaan sivupintojen kumisekoitukseen. Kuitu antaa enemmän repimislujuutta ja sitkeyttä sekoitukselle, mitä kautta se ehkäisee tehokkaasti erilaisia sivupintavaurioita.

Miksi Nokian talvirenkaissa on enemmän nastoja?


Viime vuoden heinäkuussa Suomessa ja Ruotsissa astui voimaan uusi nasta-asetus, ja sen mukaan maksimimäärä henkilöauton renkaassa on 50 nastaa per vierinmetri ja mikä tarkoitti sitä, että nastoja piti kaiken järjen mukaan vähentää. Mutta laissa lukee myös siten, että voi käyttää muutakin nastamäärää, jos renkaan valmistaja pystyy yliajokokeella todentamaan, että isomman nastamäärän omaavan renkaan tienkulumavaikutus on pienempi kuin lain määrittelemä taso. Teimme töitä yötä päivää ja ajoimme yliajokokeita ja todensimme niillä, että uudella isommalla nastamäärällä pääsemme selkeästi pienempään tienkulumavaikutukseen kuin minkä lainsäätäjä on asettanut.

Yliajokokeet tehtiin käytännössä niin, että ajettiin tarkasti määritellyn kiviaineslaatan neljäsataa kertaa testattavalla renkaalla ja yliajolaatta punnittiin ennen ja jälkeen ajon. Tätä kautta saatiin tienkulumavaikutus. Tämä on lainsäätäjän asettama virallinen testimetodi. Kilpailijat menivät helpompaa tietä ja vain vähensivät nastoja. Suurempi määrä nastoja tarkoittaa tietenkin käytännössä paljon parempaa pitkittäispitoa sekä sivuttaispitoa liukkaalla pinnalla.

Uutta Hakkapelitta 8 SUV:ssa:

  • Uuden tyyppinen materiaali sivupinnoissa
  • 50 prosenttia enemmän nastoja
  • Uuden tyyppinen ankkurinasta, jolla saadaan pienennettyä tienkulumaa ja vaimennettua ohjaamon ääntä
comments powered by Disqus