Hakkapeliitta 8 Polossa ja Mazda3:ssa

Hakkapeliitta 8 -renkaat ovat pyörineet Poloisen alla kohta kaksi kuukautta, mutta kilometrejä niihin on kertynyt hintsusti. Renkaiden sisäänajoon suositeltu rajapyykki 500 km ohitettiin toissa viikonloppuna ja nyt niiden mittarissa on 960 km.

Sisäänajokilometrit tulivat täyteen juuri sopivalla hetkellä, sillä ensi perjantaina on vuorossa autokouluni vuosittain järjestämä liukkaan kelin ratapäivä. Siellä pääsen testaamaan, miltä Hakkapeliitta 8:t tuntuvat ääritilanteissa. Haluaisin pystyä vertaamaan niitä viime vuonna käytössä olleisiin Hakkapeliitta 7 -renkaisiin, mutta käytännössä minulla ole enää mitään muistikuvaa seiskojen käytöksestä ja näin ollen vertailusta tuskin tulee mitään. Keskityn siis vain ajamaan.

Pololla ajaminen jäi alkuvuodesta aika vähiin, koska minulla oli Onnellisten ihmisten ajokoulun tiimoilta kolme viikkoa lainassa uusi Mazda3 ja pitihän sillä tietysti ajaa mahdollisimman paljon. Autoa palauttaessa trippimittari näytti 1700 km, mikä on normaaliin ajosuoritukseeni nähden aika huima määrä kilometrejä.

Kävin Mazda3:lla mm. Ylivieskassa.


Ai mikä ihmeen Onnellisten ihmisten ajokoulu? Se on Mazdan kehittämä ajokoulu, jonka missiona on tehdä kuskeista positiivisempia ja ajamisesta rennompaa ja sitä myötä liikenteestä turvallisempaa. Ajokouluun valittiin nettihaun kautta kuusi henkilöä, jotka pyrkivät parantamaan ajotapaansa Aki Linnanahteen ja Anna Perhon luotsaamissa joukkueissa. Hakijoita oli toista sataa, joten oli tosi hienoa tulla valituksi mukaan! =)

Mazda3:ssa oli myös Hakkapeliitta 8 -renkaat, mutta vaikka ne kuinka ovat testivoittajat, niin eivät nekään ihmeisiin pysty. Onnellisten ajokoulun ensimmäinen opetuskerta pidettiin liukkaan kelin radalla, joka oli kyllä järkyttävän liukas. Pinta oli jäässä ja päällä pieni kerros lunta, eikä siinä meinannut auto pysähtyä sitten millään! Hirveä rutina abseissa ja auto vaan liusuu ja liusuu. Eli ”eivät renkaat kesää tee”, vaan hyvistä renkaista huolimatta talvikeleihin on suhtauduttava tietyllä kunnioituksella.

Esteen väistöä superliukkaalla radalla. Katso myös radalta kuvaamani video!


Uutta Mazda3:a on moitittu rengasmelusta, eikä suotta. Auto on muuten todella hiljainen eikä moottorista kuulu juuri mitään sisään, mutta renkaista kuuluu tasainen jyrinä. On se sentään hiljaisempi kuin Polo samoilla renkailla, mutta niin on syytäkin, koska kyseessä on kokoluokkaa isompi auto.

Rengasmelun ääniala näissä kahdessa autossa on täysin erilainen. Mazda3:n rengasmelu on sellaista matalaa jyrinää/murinaa, kun taas Polossa rengasmelu on paljon korkeampi ujellus.

Jännästi Hakkapeliitta 8 ei tunnu minusta enää yhtään hiljaiselta renkaalta, vaikka seiskoista kaseihin vaihtaessa melu väheni niin paljon, että ei millään meinnanut uskoa, että alla on todella nastarenkaat. Niin sitä vaan ihmiskorva tottuu kuulemaansa ja vaikutusta on varmaan Mazdalla ajamisellakin. Mitenkähän meluisilta Hakkapeliitta 7:t tuntuisivat Polossa,  jos niihin nyt joutuisi palaamaan?

Lue omaa auto- ja liikenneblogiani osoitteessa http://poloinen.blogspot.fi/
comments powered by Disqus