Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkapeliitta 8 kahden talven jälkeen – yhteenvedon paikka

Etelä-Savossa oli täysi talvi vielä keskiviikkoon 4.4 saakka. Nastat olivat yksityistiellä ehdoton ’must’ riippumatta liikennelain renkaanvaihtoajoista. Torstaina alkoi lämpiämisen jakso ja hetkessä lumi upotti pohjia myöten jopa metsäkoneidenkin alla. Se oli siinä, voi todeta talvesta.

Huhtikuu 2018

Kesärenkaat vaihtuivat alle ennen vappua – mikä olikin entiseen aikaan nastarenkaiden vaihtamisen takaraja. (Nuorimmat kuljettajat eivät ole kokeneet sitä aikaa.) Vaihtopäiväni oli 20.4.

Vuonna 2015 kirjoitin blogissa yhteenvedon Hakka 7 talvirenkaista. Niillä oli ajettu 18 700 km ja joutivat vaihtoon kahden talven jälkeen.

Nyt olen ajanut kaksi talvea Hakka 8 renkailla ja ne EIVÄT jouda vaihtoon. Jotain on muuttunut – positiivisesti, näin koen.
 

Renkaissa on kulutuspintaa jäljellä noin 6 mm – yhdessä 7 mm (kuva).

Renkaista on irronnut yhteensä kolme nastaa kahdessa talvessa, mikä on vähintään erinomainen tulos liukkailla sutivilla jääpinnoilla ajamisen jälkeen.

Yksi irronneista nastoista oli kääntynyt ympäri omassa reiässään ja jatkanut kulumista uudessa asennossa.

Kääntynyt nasta

Erikoisena pidän sitä, että nastat uppoavat syvemmälle kumiin kahdessa vuodessa ja kumi murtuu nastan ympäriltä. Tämä selittää osittain sen, että nastat eivät tarraa kiinni jääpintaan. Mutta kumin mureneminen lähikuvassa näyttää erikoiselta?

Hyvät ovat Hakka 8 renkaat olleet ja niillä on hyvä jatkaa seuraavaan talveen. Lapin lumilla näillä ajaisi vielä joka kaksikin vuotta, niin kuin Ukka mainosti. Ja ei turhaan. Etelässä voi olla, että neljäs talvi on jo turha toive.Lisäksi on syytä huomioida rengaskoon ero Ukan kanssa. Minun renkaitteni kehän pituus  = kulutuspinnan pinta-ala on 185/65-R15 renkailla .

PS löytyi vertailtavaksi kuva nastarenkaastani vuosia sitten: siinä nasta on syönyt ison kolon kumiin ympärillään - nyt ei sitä tapahdu.

 

comments powered by Disqus