Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Hakkapeliitta 7 arvostelu – 2 vuotta, 16000 km

Ostin Hakkapeliitta 7 renkaat marraskuussa 2011 ja ne ovat olleet 2 talvea Volvo 850
Turbo (220hv/ 166kW) vetävissä eturenkaissa koko ajan. Ajokilometrejä renkaille
testiaikana on tullut 16000 km. (Kokonaisajoni vastaavana aikana 2 vuodessa on
ollut 45 000km.) Ostin renkaat tilanteessa, jolloin entisistä renkaistani
oli hävinnyt pito kolmasosan nastoja irrottua. Eivät olleet Nokian.

Juuri edellisen rengaskokemukseni takia halusin pitää Hakkapeliitat koko ajan
renkaita rasittavimmalla akselilla.

Havainnot:
1.  Yhtään nastaa ei ole irronnut kahdesta testirenkaastani
2.  Nastat ovat pysyneet samassa asennossa pyörimättä (muotoiltu kärki), nastojen korkeus pinnasta on muuttumaton, nastat ovat murentaneet kumia ympäriltään vain hyvin vähän.

 

3.  Nastoissa on jäljellä kulutuspintaa 6 – 8 mm välillä.
4. Renkaiden kuluminen on tasaista

5. Nastat eivät kerää kiviä. Isoihin uriin jäävät hiekoituskivet irtoavat helposti ja pieniin lamelliuriin pakkautuu vain marginaalisesti liuskemaisia kiviä. Lamellien osittain suljettu rakenne on hieno oivallus ja kivien renkaisiin kertymättömyydellä on varmasti suuri merkitys katupölyn muodostumiseen – Hakkapeliitta 7 lienee myös taajamakäyttö ystävällinen tässä suhteessa.

comments powered by Disqus