Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkapeliitta 3. talvi menossa, joko pito alkaa heiketä?

Marraskuussa alkoi kolmas vuosi autoni Hakkapeliitta 7 renkaille. Olen pitänyt niitä koko ajan rankimmassa mahdollisessa käyttötilanteessa. Volvon eturenkaina. Vanhuksessa on automaattilaatikko, mutta 166kW ja 225hv. Sillä saa renkaat sutimaan halutessaan sportti-asentoa vaihdelaatikossa käyttämällä ja raskaalla kaasujalalla. Taas liukasta olosuhdetta varten tässä 1995/6 autossa on jo ”Winter” asento vaihdelaatikon vaihtoehtona ja manuaalisesti kytkettävä ”tracks” (traction control) kytkin – siis luistonesto kytkin. Jarrupuolella on vain ABS.Pikkuvalkoisessa kelissä ja -4 pakkasessa ajelin maanantaina kaupunkiajoa. Useimmiten liikkeelle lähtiessä omalla rauhallisella tyylilläni tuntui, että vetävät renkaat pyrkivät sutimaan melkein joka kerran. Oikein kuulostelin ja kokeilin monta kertaa rauhallisessa paikassa. Vähänkin kaasua painaessa rengas suti selvästi tyhjää. Jarruttaessa nastat purivat joka kerran tiukkaan kiinni. Miksiköhän toiseen suuntaan pito alkaa heiketä? Ottaako isokokoisempi nasta voimaa sen verran reilusti, että se alkaisi kallistua – tai kulua toiselta reunalta? En ole tutkinut asiaa ainakaan vielä hyvin lähietäisyydeltä. Täytynee ottaa joskus vesimittarin lukemista varten hankkimani kuituoptiikan päässä oleva lukulaite esille ja suurentaa sillä nastojen kärjen muotoja eri puolelta!Vuoden vanha koko kierros Hakkapeliitta 7 kävi huonossa kelissä moottoritietä Helsingissä. Ei edes yrittämällä poikani ollut saanut niihin pidon heikkenemistä JTänään taas keli muuttui. Juuri kun ennätin olla mielissäni hyvästä rollaattorikelistä ulkona. Niin vähän lunta, että ei haittaa. Pikkupakkanen jolloin käsiä ei palele ja kävelytien pinta ei ole liukas…
comments powered by Disqus