Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Hakkakasit testissä kesä- ja talvikelissä.

Kun asuu vakituisesti täällä Lapissa, niin on oppinut kohtuullisen hyvin elämään niin, että talvirenkaat ovat autossa alla hyvissä ajoin. Talvi saattaa iskeä muutamassa tunnissa sitten, kun se katsoo aikansa olevan. Niin tapahtui tänäkin syksynä, joskaan talven ote on jo kertaalleen kirvonnut, mutta vain lyhyeksi aikaa. Nyt mennään jo toista talvenalkua.

Ostin Lexukseeni Hakkakasit Ruotsista alkukuusta lokakuuta, kuten aiemmin kirjoitin. Uutukaisia on nyt lokakuun aikana päästy kokeilemaan sekä sulalla kesäisellä maaantiellä että talvikelissä nyt, kun toiset lumet tulivat maahan Itä-Lapissa muutama päivä sitten. Kesäkelissä tuli ajeltua tekopitäjä Petäjävedellä täysin sulassa tieolosuhteessa, joten renkaiden kesäkelisoveltuvuuskin tuli testattua parillatuhannella ajokilometrillä.

Toistaiseksi en löydä Hakkakaseistani moitteen sanaa. Sulalla asfaltillakaan niistä ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä auton sisälle, vaikka uutukaiset nastat tienpintaa vasten varmasti napisivatkin. Eivät siis niin, että asiaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Osasyy tähän tietenkin on Lexuksen äänieristys joka puolelle, mutta osansa häiriöttömyyteen täytyy olla renkaallakin. Ohjattavuus on kevyt ja renkaiden suuntavakaus on tosi hyvä. Lexukseni nelipyöräsuuntauksen jälkeen rattaat ovat ojennuksessa, eikä se jää Hakkakaseilla havainnoimatta. Tosi lystit ajettavat.

Kolme päivää on nyt saanut ajella talvikelissä. Lunta ei tähän kairaan tullut kuin sentti toista, mutta se pakkaantui niin Naruskan soratielle kuin paikallisille asfalttiteillekin niin, että ajorata oli ja on liukkaana kaikkialla. Ei tietenkään vielä polanneurilla, kuten sydäntalvella monesti on, vaan tasaisella lumipinnalla. Eikä sitä pikku lumimäärää onneksi täällä ole suolaamalla yritetty sulatella, kuten tämän vertaisille lumille varmaankin etelässä olisi tehty.

Testailin asfalttisuorilla jarrutuspitoa muutamaan otteeseen, kun muuta liikennettä ei näköpiirissä kummastakaan suunnasta ollut. Hyvin toimivat Hakkakasit kaikissa kokeiluissa.

Salla-Savukoski maantie lokakuun loppupuolella 2015.

Naruskan soratie on saanut poikkeuksellisen liikennemerkin tien alkuosalle. Syksyllä nimittäin tielle ei muistini mukaan ole koskaan asetettu kelirikkomerkkiä ja rinnalle 12:n tonnin painorajoitusta. Tukkirekkaralli on siis toistaiseksi poikki, eikä se huonoon aikaan tauolle olekaan pakotettu, koska ensimmäisen talviviikon jälkeen seuranneella lämpöjaksolla soratien pintajää lumineen suli nopealla aikatululla pois, jolloin tien pinta liiskaantui savikkokuralle, joka häthätää kesti edes henkilöautoliikennettä. Rekkaralli olisi tuhonnut tien lopullisesti talven alla.

Tienpitäjä on painorajoituskelin aikana muutamana päivänä nyt lanaillut soratietämme oikealla tiekarhulla. Pahimpiin pehmenneisiin paikkoihin on myös ajeltu karkeaa mursketta. Ajankohta näille töille on ollut kohdillaan säiden puolesta, koska nyt on ollut pakkasta, joka kuivattaa ja jäädyttää tien pintaa lanauksen jälkeen. Ukan sääseman lokakuun pakkasennätys kirjattiin viime yöltä lukemin -15,7 astetta. Päivälämpötilakin on pysytellyt puolenkymmentä astetta miinuksella, joten hyvä on tiestä tulossa edellytyksin, että talven ote pitää. Sitä ei voida tietenkään taata.

Naruskan talvinen soratie lokakuun lopulla 2015.

Mummeli on ajellut Subarullaan normaalit työreissunsa Naruskan ja Sallan välillä. Viime keväänä ostetut Nokian Nordmanit alla ei ole ollut talvikeleissä tuskan paikkaa, vaan matkanteko on kuuleman mukaan ollut turvallista.

Näillä tiedoin talvikeleissä edetään. Jäämme odottelemaan pysyvää talven otetta. Jos ei ote pysy, niin marraskuun alkaessa eivät lämpöjaksot enää kovin pitkiä voi olla, joten talvirenkaat pyörivät ajoneuvokalustomme alla tulevaan kevääseen saakka.

Ajelkaapa turvallisesti!

Tutustu Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/

comments powered by Disqus