Kirjoittaja Ukka Santala

HakkaBlue SUVit testissä Pohjois-Norjan tiestöllä.

Viikonpäivät tuli kierreltyä Pohjois-Norjassa autolla. Paikkasimme vaimoni kanssa aukon sivistyksessä, kun Nordkapp oli käymättä, vaikka takavuosina kiertelimme Norjan pohjoisosissa useamminkin.

Kaamasesta sukelsimme Karigasniemen kautta Norjan puolelle ja sikäläisiä teitä pitkin "maailman laidalle" Nordkappiin. Paluureitti oli Tenonvarren kautta Näätämöön ja sieltä Sevettijärven kautta lenkki täyteen takaisin Kaamaseen ja edelleen kotiin Naruskalle.

Turistiliiikennettä oli heinäkuun alun johdosta paljonlaisesti varsinkin Nordkapin suunnilla. Oli linja-autoja, henkilöautoja, moottoripyöriä ja polkupyöriä. Mutkaisilla ja näkemäesteisillä osuuksilla oli oltava kuljettajan paikalla tosi tarkkana, että kaikki liikenne tuli havainnoitua. Ja kuten Lofooteilla opittiin, piti erityistä huomiota kiinnittää siihen, että pysyteli tarkasti ja korostetusti omalla puolellaan joka paikassa. 

Turistit ehkä ajelivatkin varovaisemmin heille oudoilla teillä, mutta paikallisissa kulkijoissa oli paljonlaisesti kiireisiä autoilijoita, joille ei riittänyt edes yleisin nopeusrajoitus Norjan teillä, eli 90 km/h.

Toivottavasti varsinkin polkupyöräilijät selviävät onnettomuuksitta vaaranpaikoissaan, joista pahimmat olivat ja ovat tunnelit. Tunneleissa ei ole ajorataa joka paikassa niin leveästi, että kaksi autoa ja pyöräilijä sopisivat samalle kohtaamislinjalle. Ja kaikilla pyöräilijöillä ei ollut varoittavia valolaitteita, jotta heidät olisi voinut kunnolla havaita tunneleissa. Kuvat kertonevat olosuhteista tekstiä paremmin.

Takavalaisimella varustettu pyöräilijä näkyi tunnelissa kohtuullisen hyvin.
Ahtaampia tilanteita...

Kuljettajan ominaisuudessa ei ehdi kaikkiin hienoihin maisemiin yksityskohtineen huomiota kiinnittämään. Pysähtelimme tilaisuuksien tullen aika usein, kun siihen tilaisuuksia tarjoutui. Ihmetystämme herätti se, että Norjan P-paikkoja ei ole ennakkomerkeillä Suomen tapaan ilmoitettu, eikä merkkejä ollut varsinaisella levikkeelläkään. Se havaittiin selkeäksi puutteeksi, koska autolijat levikkeen huomatessaan koukkasivat niille lyhyellä varoituksella suuntamerkillä tai jättivät vilkun kokonaan käyttämättä.

Komeat ja jylhät ovat Norjan maisemat. Kovin vaatimattomilta tuntuivat Suomen puolen tunturinäkymät heti rajan ylittämisen jälkeen Sevetin tiellä. Se taas, mitä meillä on norjalaisia huomattavasti enemmän, on metsää. Mänty tuli tien molemmin puolin maisemaan heti Suomen puolelle saavuttua.

Lexuksen alla kesärenkaina olevat HakkaBlue SUV renkaat toimivat moitteettomasti kaikissa olosuhteissa. Tietyöpätkät rajoittuivat yhden käden sormin luettaviin lyhyisiin pätkiin, joten asfaltti eri karkeuksissaan oli tien päällysteenä lähes kaikkialla. Ja kunnoltaan Suomen teitä parempaa, valitettavasti meidän kannaltamme.

Kiireettömälle reissulle Norjaan saa meiltä selkeän suosituksen, kun haluaa nähdä jotain Suomen maisemista poikkeavaa. Ja ilman sääskiä ja mäkäräisiä...

Tenojoen ylittävä silta Norjan puolella Tanabrossa.
Harvinaisempi näkymä, eli ohjattu tietyö Norjassa.

Tutustu Nokian Hakka Blue SUV -kesärenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/kesarenkaat/nokian-hakka-blue-suv/

comments powered by Disqus