Uusimmat blogijulkaisut

Hakka R3 SUV kitkat kesälepoon, tilalle HakkaBlack2 SUV.

Rapia pariviikkoinen taaksepäin oli täällä Lapissakin aika vaihtaa Lexukseeni kesärenkaat alle. Kitkarenkaat saivat vaihtopaikassa Lapin Kumin Rovaniemen liikkeessä suojakseen muovipussit, jotka sopivasti estävät renkaiden muutoin jättämiä jälkiä auton sisustukseen, kun renkaita sillä kuljetellaan.

Kotipäässä olin vaihtoa varten valmistellut Lexuksen mukana autokaupassa tulleet 17:n tuuman aluvanteet huolella siten, että pesin ne perusteellisesti pariakin pesuainetta kokeilemalla. Parhaaksi varsinkin sisäpinnan karheammalta pinnalta osoittautui CillitBang violetti suihkepullossa myytävä aine, joka karkean harjan kanssa yhdessä poisti tehokkaasti vanteista "etelän" sinne keräämän lian. Tein vielä toisen liikun vanteille, eli käsittelin ne pesun ja kuivauksen jälkeen nanoaineella, jota tähän asti olen käytellyt sääasemani tuulimittariin, ettei siihen tarttuisi lähinnä jää ja lumi talvella. Pullon kyljessä näytään suositeltavan aineen käyttöä myös aluvanteisiin, joten kun tätä arvokasta hinnaltaan olevaa ainetta kotona oli, saivat vanteet niillä käsittelyn.

Nanoainetta, jonka pullokoko on luokkaa puolitoista desiä.

Täytynee kokeilla tuota nanoainetta talvirattaidenkin vanteisiin. Jospa täällä lumialueella niin tutut lumen tarttumiset vanteiden sisäpintaan vähenisivät, niin elämä tasapainon suhteen paranisi.

Sitten kesärenkaisiin. HakkaBlack 2 renkaat odottelivat asennusta Lapin Kumissa Rovaniemellä. Kun ne saatiin vaihdettua aluvanteille, niin oli vuorossa ennakkoon tilaamani nelipyöräsuuntaus Lexukselleni. Siinäkin asiassa kokemus, huono sellainen, oli asiaa johdattelemassa. Enää en päästä tapahtumaan sellaista, että joku tai jotkut renkaat huomaamatta kuluvat epätasaisesti ja samalla pilalle. Niin kävi eturenkaalle sisäreunastaan edellisen Lexukseni kanssa.

Nyt en aiempiin suuntauskertoihin verrattuna päässyt katsomaan suuntausta koneen ja asentajan vierelle. Tai ehkä olisin pyytäessäni saanut niinkin tehdä, mutta Lapin Kumissa oli sellainen vilske kiireisimpään renkaanvaihtoaikaan, että en vaivannut henkilökuntaa tyhjillä kyselyillä. Raporttihan toimenpiteistä tuli käteeni. Se kertoi säätöjä tehdyn sekä auton etu- että takarenkaissa. Huomioni kiinnittyi raportissa siihen, että tässä Lexuksen 400h mallissa on samalla tavalla kuin 300 -sarjalaisessa, eli eturenkaissa ei ole yhtään aurausta, vaan ne on asennettu nollaan.

Hyvältä tuntuivat asennuksen ja suuntauksen jälkeen HakkaBlackit. Niiden rengaskoko on 235/65/17, eli halusin tilatessani renkaan profiilin korkeaksi. Meidän tieolosuhteissamme ja auton käytölle on välttämätöntä se, että maavaraa on riittävästi, joten matalaprofiilirenkaat eivät suosiossa täällä ole.

Rengasvalinta kesärenkaiden osalta tuntuu tällä hetkellä oikealta. Lexus käyttäytyy ohjaukseltaan täsmällisesti, kuten sen ominaisuuksille tyypillistä on, kun ohjaus on erittäin tarkka. Yhdistelmä tarkka ohjaus, suuntaus kohdillaan ja tasapainoinen, äänettömän tuntuinen rengas, niin eipä tässä nyt rapian parintuhannen maantiekilometrin ajamisen jälkeen voi mitään moittia.

Leveät renkaat ja leveät pitkittäisurat ovat suuntavakaat. Kivien lentoa olen asentanut reikäalumiinipellin suojaamaan ilmastoinnin kennoa.
Sadevesistä ei isoja kokemuksia vielä ole, mutta voisi olettaa rakenteen hoitavan renkaan pidon sateellakin.
Aluvateita ei ole tullut koepestyä nanokäsittelyn jälkeen, kun kotitiemme on vieläkin lievässä kelirikossa, joka pitää auton ja vanteet kuralikaisina.

Kiertelimme reittiä Salla-Kuusamo-Oulu-Jyväskylä-Tampere-Turku-Helsinki-Puumala-Kuopio-Kajaani-Kuusamo-Salla toukokuun kolmannen viikon aikana. Reitille mahtui monenlaista asfalttitietä moottoritiestä mutkaisempiin asfalttiteihin. Tien pinnan karkeuserot Suomenmaassa ovat isossa haitarissa. Karkeaksi kuluneet väylät kuuli selkeästi renkaiden vierintä-ääninä autoon sisälle, kun taas harvat uudempaa asfalttia olevat pinnoitteet pitivät äänet lähes kokonaan poissa. Häiritsevänä en osaa pitää kovimpiakaan rengasääniä, vaan kokonaisuutena HakkaBlackit toimivat sopivan ääneti.

Talvirenkaisiin palaan kauniiksi lopuksi vielä lyhyellä yhteenvedolla. Olen samalla mielellä kitkarenkaiden soveltuvuudesta Suomen talveen täällä pohjoisessakin kuin kolleega Leikas. Niillä pärjää paitsi etelässä, myös täällä pohjoisessa erinomaisesti. Lexukseni alla nämä Hakka R3 SUV renkaat ovat pyörineet syksystä kevääseen hiukan yli 20 tuhatta kilometriä. Renkaan kulutusmillit näyttävät kuutta. Kevään puolella niillä on tullut ajettua aika pitkästi kuivilla sulilla asfalttipinnoilla, joihin pehmeää kumiseosta on luonnollisesti tarttunut. Talvikulutus jäisillä teillä on ollut vähäistä.

Renkaita näissä kitkarenkaissa vielä seuraavillekin lumille.

Kitkarengas yhdistettynä ennakoivaan ajotapaan mahdollistaa niillä ajamisen pitkän talven läpi täällä Lapissakin. Muutamasta pääkallokelistä on tullut kirjoiteltua talven aikana, mutta niillä ennätysliukkailla ei täällä pärjännyt kunnolla millään renkaalla. Kävelyvauhtiin on joskus tyytyminen, kun oikea vesijäätie kuljettavana on. Se tuli talvella kaksilla renkailla todettua ja todistettua. Ilman hiekoitusta ei kitkaa pahoissa oloissa synny, kuten aikanaan kirjoitin.

Kevät on täällä meneillään ja kesälämpimät vielä odotuttavat itseään. Palataanpas rengasasioihin taas hiukan tuonnempana, kun kesärengaskokemuksia lisää kertyy.

Turvallsiia kilometrejä kaikille!

comments powered by Disqus