Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Hakka R3 SUV käyttöarvio yhden talven jälkeen

Tämä kevät on ollut NIIN vaihteleva kelien puolesta eteläisessä Suomessa, että kitkarenkaista on ollut todella iloa.

Päätin keskisen Suomen lumitilanteen takia pitää kitkarenkaat alla mennessämme pääsiäiseksi Etelä-Savoon ja ajaa talvirenkailla vapun yli – ihan kuin viime vuosituhannella säännökset sallivat.

Menomatkalla oli pakkasta ja perillä lunta.

Lämmin hellejakso sulatti lumet ja sai minut miettimään kesärenkaita – sääli ajaa kitkoilla niin lämpimässä +20 kelissä. Päätettyämme jatkaa maalla oloaikaamme vapun yli, niin katumus muuttui tyytyväisyydeksi lumen peittäessä maan taas kokonaan,

Tulomatkalla vielä Tampereellakin vihreänä ollut maa sai lumipeitteen tunnissa ja lumikuuroja jatkui Loimaan tiheästä pyrystä aina Turun lentokentän kohdalle asti.

Kitkarenkaat vapauttivat minut kuskina renkaiden vaihdon pakkoajattelusta. Tänä vuonna joustavuus oli todella tarpeen.

 

Viikonloppuna sain lopulta inspiraation ja pyysin vaimoani avuksi renkaiden vaihtamiseen. Olin ostanut uuden kolmetonnisen korkealle nostavan tunkin oman turvallisuuteni ja vammaisuuteni takia. Hienosti nousi Volvo tarpeeksi korkealle. Pähkäilin 17 tuumaisia renkaita vaihtaessani, että kyllä 16 tuumaiset ovat kevyemmät käsitellä ja muutenkin kätevämmät.

Ajoin tänä talvena Hakka R3 SUV renkailla 7000 km ja kulutuspintamerkit näyttävät täyttä 8 milliä. Ihan kuin renkaat eivät olisi kuluneet yhtään.

Renkaiden luotettavuus oli minulle hyvin positiivinen yllätys vannoutuneena nastarenkaiden käyttäjänä. Nelivetoautossa renkaiden pito oli aina riittävä kiihdytyksessä, jarrutuksessa kuin kaarteissakin. Oli alla jäinentai luminen tie tai paksu umpilumi. Renkaiden ajettavuus oli jopa lämpimällä kelillä ihan hyvä. Toki vaihdettuani Hakka Blue2 SUV sarjan alle nyt, niin tuntui ihan kuin auto rullaisi herkemmin ja reagoisi ajouriin vähän lievemmin.

Tämä talavi on naatiskeltu kitkoilla, voisin sanoa:)

comments powered by Disqus