Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Hakka Bluen loppuarvio

Kesäkausi vetää viimeisiään. Hyvän tikin omaavilla kesärenkailla kautta jatkuu etelässä vielä muutamista viikoista pariin kuukauteen. Lienee aika todeta se, mitä kesästä jäi käteen.

Kesärengastesti Hakka Blue:n avittamana alkoi hieman ristiriitaisissa tunnelmissa. Oli vaikea odottaa oikein mitään kesärenkailta, joiden valmistajaa olen pitänyt nykypäivän suunnannäyttäjänä talvirenkaissa. Kuin olisi tilannut puutarhanhoitopalveluita lumenpudottajilta.
 

(Testiauto Hakka Blue-kesärenkaille.)


 

Pieni faktaruutu testistä:

  • Nokian Hakka Blue -kesärengas
  • kokoluokka: 225/55 tuumakoossa 16
  • auto: Mercedes-Benz E200CDI Avantgarde -13
  • aika: hieman yli viisi kuukautta
  • kilometrit: 39´250
  •  
     

    Lähtökohtaisesti kesärenkaissa ensimmäinen tuntuma liittyy pehmeyteen - tuntuuko renkaat olevan väärän auton alla vai tuntuvatko ne kuin autoon tehdyiltä. Tästä Siniset selvisivät odotetulla tavalla eli loivat perinteisen

    uusien renkaiden

    tunnelman. Renkaat toimivat alla luonnollisesti niin kevyemmissä kuin suuremmissakin nopeuksissa.

    Yleisesti ottaen kesärenkaissa peruskuluttajana on vaikea nähdä suuria eroja. Jos ne tuntuvat hyviltä alla niin tästä eteenpäin on erottaa, että mikä rengas on toista parempi ja onko esim. 10 prosentin hintaerolla mitään katetta kalliimman eduksi.

    Koska uusien autojen myynti koko Euroopassa ja varsinkin Suomessa on ollut vaisua, niin ensiasennusrenkaiden ulkopuoliset markkinat ovat tällä hetkellä varsin tärkeät. Jotkut kilpailevat rengasmerkit ovat tarjonneet autoliikkeiden kautta mm. ammattiautoilijoille varsin houkuttelevia rengastarjouksia kesän kynnyksellä jo muutaman vuoden ajan. Tarjouksien osalta Nokian Renkaat eivät ole omaa silmääni osuneet, joten hieman arvokkaampi hankintahinta luo kysymyksen, että onko kalliimmalle hinnalle todella katetta.
    Renkaiden olisi vakuutettava piirun verran enemmän.Sinisten ominaisuuksiin tutustuessa ensimmäisenä silmään pistää märkäkelien ominaisuuksien esiin tuominen, joka sinänsä on luontevaa, koska kuivalla kelillä ainakin itselläni on vaikeuksia erottaa renkaista sen suurempia eroja. Varmasti rataolosuhteissa toistasataa mittarissa eroja huomaa helpommin, mutta yleisillä teillä kaupunkiolosuhteissa tämä on vaikeampaa. Eivätkä väitteet testatessa aivan katteettomiksi osoittautuneetkaan. Renkaissa tuntuisi olevan kuin yksi vaihde enemmän vesisateella edetessä. Mutkaisilla tieosuuksilla on helpompi ottaa hieman enemmän vauhtia kuin mihin on kilpailijoiden renkailla aiemmin tottunut. Aivan kuten nastarengaspuolella on viime aikoina Hakkapeliittojen kanssa tottunut.

    Testirupeamalla kertyneet

    "vaivaiset"

    noin 40´000 kilometriäkin olisi helposti muuttunut isommaksi lukemaksi, mikäli vuodenajan vaihtuminen syksyisen märkään keliin ei olisi herättänyt omaa mukavuutta vaihtaa kelille optimaalisempiin uusiin renkaisiin. Uskoisin, ettei 50´000 kilometriin yltääkseen olisi tarvinnut loppuvaiheessa todeta ajavansa urattomilla kumeilla.
     

    (Kannattaa opetella huomioimaan renkaan informatiiviset alueet.)


     

    Märkä- ja sadekelit osoittautuvatkin renkaiden parhaaksi antimeksi. Yhdistettynä vielä kokonaispakettiin, joka tarjoaa Hakkaturvan ja renkaista löytyviä pieniä elämää helpottavia asioita kuten kulumismittari tai eri merkinnöille (kulumisenvaroitin, ilmanpaineet, renkaiden sijainti akselistossa) löytyvät paikat, niin vaikea renkaita on olla suosittelematta.

    Loppujen lopuksi kysymys rengasvalinnassa painottuu hintaan, siihen ratkaisevimpaan

    ominaisuuteen

    . Mielestäni Hakka Blue-renkaat ovat pätevä valinta hieman arvokkaammallakin hinnallaan, varsinkin kuluttajalle, joka ei osta autoonsa kuin ehkä yhden kesärengassarjan ennen auton vaihtamista seuraavaan.
     
     

    Suosittelen.


     
     
     
     

    comments powered by Disqus