Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Hakka 8 on pensapihi

Olen sahannut pari kertaa taas Turusta keskelle maata ihmetellen kelien vaihtelevuutta. Kuten myös ihmetellen tienhoidon laadun uskomattoman suurta hajontaa. Ei valtateitä saisi päästää rapakuntoon varsinkaan hiihtolomaviikonloppujen aikana.

Toki kelien vaihtelut ovat taas olleet äärimmäisen suuria molemmilla matkakerroilla. Olen ajanut vesisateessa nastarenkailla parisataa kilometriä ja päätynyt lumisateeseen toisessa päässä. Olen lähtenyt liikkeelle täysin sulan maan Turusta ja ajanut loppumatkan täysin valkoisella pakkaskelin paikallistiellä tai lähtenyt alle -20 pakkasessa ja tullut perille pariin pakkasasteeseen.

Yllättävän hyvä ’kesärengas’ tuo allani oleva Hakkapeliitta 8 kierros on. Sekä hieman hitaammalla ysitien reitillä kuin moottoritien kautta ajaessa. Loppumatkasta vain nastarenkaat toimivat. Uskalsinpa jopa lähteä tuoreelle metsäautotiellekin Hakka kasien kanssa. Hyvin autovanhus kulki kuusien katveessa pienellä nopeudella ylämäetkin.

Suurin havaintoni viimeisen 2000 kilometrin matkalta liittyy pensan kulutukseen.

Ensimmäisen menomatkani polttoaineen kulutus 400km matkalla oli Hakkapeliitta 8 renkailla jopa pienempi kuin millään kesärenkaillani – edes viimeisimmillä Hakka Green2 –renkailla. Tarkistin rengaspaineeni ennen viimeistä paluumatkaa ja yhä jouduin toteamaan nastarenkaan olevan pensapihi, kunhan se on Hakka 8.

Polttoaineen kulutukseni on ollut sama tai pienempi nastarenkailla kuin vastaavalla matkalla kesärenkailla.

Ihan meinasi unohtua: Hakka kasin vesiliirtopitokin on hyvä. Jouduin rauhoittamaan vaimoani useammankin kerrran vesilätätäköiden vain jatkuessa ajourissa sillä, että renkaiden kulutuspinta on riittävä myös syrjäyttämään vettä. Kerran kuitenkin piti ihan ohjata autoa, kun tien oikeassa reunassa oli varmaan sata metriä pitkä ja varmaan 15 cm syvä vesiura. Siinä tuli sellainen tunne että taytyy pitää ratista kiinni kunnolla. Ei vesiliirron takia vaan suuren vesimäärän autoa hidastavan vaikutuksen ja suuren alustan äänen takia.

P.S. Tietysti on huomioitava myös talvinopeusrajoitusten vaikutus kulutukseen.

comments powered by Disqus