Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Haikeat jäähyväiset

Neljä kuukautta vaille 10 vuotta on pitkä aika. Niin pitkään vuosimallin 1995 Volvo 850 automme ennätti meitä palvella.

Volvo 850 Bye Bye

Minulle autokuume ei tullut samalla tavalla kuin Ukalle – osien odotus ja sen luoma kuume. Vein vain tämän auton normaaliin vanhan Volvon Essential-huoltoon. Samalla pyysin tutkimaan mikä laakeri apuremmin varrella kitisee – minua se häiritsi.(On potentiaalinen rikkoutumisen syy pitkällä matkalla). Toinen tarkistuspyyntö oli etujarrut – vinkuvat turhaan aina silloin tällöin.

Menin tapani mukaan katsomaan vaihtoautoja huoltoa odottaessani. Kuinka ollakaan hallissa oli huomioni HINTANSA puolesta herättänyt V70 –sarjan Volvo. Siis reilun kymppitonnin vaihdokki, jolla oli 220 000 km mittarissa ja vuosimallia 2006. Siis reilu kymmenen vuotta omaa autoamme nuorempi. Juttelin edellisen auton minulle myyneen Hassen kanssa. Hän kertoi monta minua kiinnostavaa seikkaa autosta ja sen huollosta.

No niinhän siinä kävi, että parin päivän kuluttua auto oli koeajettu ja seuraavana päivänä pyysin Hassea kääntämään lapun ’MYYTY’ –asentoon. Seuraavalla viikolla menimme lopulta vaihtamaan autot.

Tapahtumaketju oli yhtä nopea ja ennalta suunnittelematon kuin edellinenkin automme vaihto.

Logo, jota arvostin

Vanha auto piti tyhjentää ja siivota hyvin. Viimeisiä haikeita vaiheita oli takalasin Nokian Tyres TEST DRIVER –tarran irrotus. Olen saanut ensimmäisen kerran postia testikuljettajana 15.10.2012 ja taipaleeni alkoi pian sen jälkeen. Olin siis tällä autolla testikuljettajana yli 5 ½ vuotta – ja aioin jatkaa blogia uudemmalla autolla. Edessä olevat haasteet ja mahdollisuudet ovat totaalisen erilaiset, kun alla on Juhanin ja Ukan kanssa edes lähes samanlaisilla turvallisuusominaisuuksilla oleva ajoneuvo.

Autolla oli ostaessamme ajettu 106 000 km 1.10.2008 ja nyt siitä luopuessamme siinä oli n.181 700 mailia, eli 292 000 km. Ajokilometrejä tuli 186 000 km, siis keskimäärin 19 000 km vuodessa.

Tällaisen auton vuosittaiseksi pääomakustannukseksi jäi runsaat 750 euroa vuodessa = ostohinnan ja myyntihinnan välinen arvonalennus jaettuna vuosilla.
(Volvoa vaihtaessamme vaihtoautona oli Renault Scenic, jonka pääomakustannus oli vuosittain 1700 euroa kahden vuoden aikana ! ) Hyvää vanhaa autoa kannattaa pitää pitkään ja satsata kunnon huoltoihin!

Kuulin autoa viedessäni, että 850:n erinomainen kunto oli noteerattu verstaalla ja eräs nuori asentaja oli käynyt kertomassa kiinnostuksestaan jo myyjälle. Toivotan autolle hyvää kotia. Moottorin puolesta sillä ajaa vielä toisen mokoman ja 225 hv ärhäkällä turbolla antavat kyllä tarpeeksi kyytiäkin jos sitä kaipaa.

comments powered by Disqus