Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Haasteelliset ajokelit jatkuivat

Kun Etelä-Savossa sähköt alkoivat palailla myrskyn jälkeen ja ajokelin piti jo parantua, niin suuntasimme Turkua kohti. Yöajeluna taas.

Ensimmäiset 50 km oli vuorotellen paksussa sohjossa ajamista ja välillä taas jäätä tai kuivaa pakkaspintaa. Pakkasta oli lähtiessä 7 astetta, joten sohjon aiheutti varmaan suolaus. Ohjaus ei vetänyt, vääntänyt – renkaat toimivat hyvin varovaisesti ajaen.

Nelostiellä Kehä kolmoselle asti satoi alijäähtynyttä vettä lämpötilan pysyessä -5 asteen tienoilla. Paikoitellen tuuli oli tehnyt kinoksia vasemmalle moottoritien kaistalle. Suolauksesta ei ollut merkkejä. Kokeilin muutaman kerran jarrutusta ja kiihdytystä, mutta renkaiden pito tiessä säilyi tiukasti.

Helsinki – Turku oli saman jatkumoa, pakkasta -5 ja melkein koko matkan satoi välillä vettä. Ja nietoksia oli paikoitellen tiellä, oikea kaista oli auton renkaiden jäljiltä puhtaampi ajourista, vasemmalla lunta oli yhtenäisemmin. Yhtään aurausautoa ei ollut liikenteessä.

Oli hyvä koeajokeli taaskin, haasteellinen kuskille ja pelottava monille tiellä kulkijoille nopeudesta päätellen. Luottamukseni kitkoihin sai lisää pontta tämänkin kokemuksen jälkeen.

Tähän mennessä olen saanut kokeiltua renkaita käsittääkseni kaikissa mahdollisissa talviolosuhteissa. Tosi paksuun umpihankeen en ole vielä päässyt, toki yli 10 cm pakkaslumessa kokeilin umpihangessa mäkilähtöäkin ilman sutimista. Hyvät on Hakka R3 kitkat.

comments powered by Disqus