Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Haastava soratie tiekarhun jäljiltä.

Vielä ei kaikkia tiekarhuja ole raijattu maan rajojen ulkopuolelle, vai oliko siinä uutisessa perää, että niin olisi useimmille karhuille tehty? Koillisessa Lapissa liikkuu todistettavasti ainakin yksi kappale sorateiden lanaushommissa, jota työtä täällä piisaa. Ja on jo odoteltukin. Kesäkunnostusta.

Tiekarhu Tenniöjoen sillan asfalttipätkällä siirtymätaipaleella soratielle.​
Tiekarhu Tenniöjoen sillan asfalttipätkällä siirtymätaipaleella soratielle.​

Kahteen suuntaan kun tällä ilmeisen tehokkaalla työkoneella tie lanataan, lähtevät vesimontut varmuudella tasaisiksi pohjiaan myöten. Tilalle tulee tasaista baanaa, mutta pinnalle jää peukalonpään kokoista ja pienempää irtosoraa koko tien leveydeltä.

Tulee mieleen vanhat Jyväskylän Suurajot aikanaan tekopitäjässä Petäjävedellä, missä nöösipoikana ja hiukan varttuneemmallakin iällä tuli aikanaan käytyä Urrian pikataipaleella sorateiden virtuooseja ihmettelemässä. Naruskantielle kun järjestettäisiin pikataival, niin irtosora olisi varmaan äkkiä lennätetty ainakin kaarteista pitkälle lähipelloille. Normikulkijat saavat soran liikkeelle vain sen verran, että kohtaamistilanteessa kiviä kolisee vastaantulevista autoista vängällä, jos ei vauhtia pudota tosi minimiinsä. Ja rekoilla ei vauhdeista päätellen ole vauhdin hillitsimiä olemassakaan...

Noin miljoona kiveä aarilla, arviolta.​
Noin miljoona kiveä aarilla, arviolta.​
Loiva vasen, antaa mennä vaan...​
Loiva vasen, antaa mennä vaan...​

Tällaisella juuri kunnostetulla tiellä on renkaiden sivuttaispito ja jarrutuspito hyvinkin arvaamatonta. Eikä niitä siellä kaikin paikoin tuntuisi olevan juuri ollenkaan. Missään tapauksessa Naruskantie tai muukaan vastaava mutkainen tieosuus ei tässä kunnossaan ole ajettavissa sallittua kahdeksaakymppiä juuri millään kohdalla, eikä varsinkaan kaarteissa. Poroja ja muitakin kulkijoita saa tosissaan höröstellä tiellä pysyäkseen ja tuulilasin ja auton peltien säilyttämiseksi ehjinä, koska kivisade ei ketään luulisi liikaa innostavan päälleen saada.

Porot kulkevat ruokamailleen usein tiellä, missä on vähemmän räkkää kuin metsissä.​
Porot kulkevat ruokamailleen usein tiellä, missä on vähemmän räkkää kuin metsissä.​

Soratieltä kun siirtyy vuorostaan asfaltille, niin iloisia napsahduksia kuuluu lokasuojista, kun renkaisiin tarttuneet kymmenet kivet irtoilevat. Asfaltillakin saattaa joku saada tahattomasti irtokiven tuulilasiinsa, kun huono säkä käy.

Kaikki renkaat keräävät pikkukiviä, niin Ukankin Lexuksen uudet Hakka Blue SUV -renkaat.​
Kaikki renkaat keräävät pikkukiviä, niin Ukankin Lexuksen uudet Hakka Blue SUV -renkaat.​
​

Eipä sitä tehnyt tänään tuoreeltaan tiekarhun jälkeen ajellessa mieli kokeilla hurjastelunopeuksia, kuten ei yleensäkään. Nyt oli oikeasti käyteltävä normaalista paljonkin alhaisempia nopeuksia, että sai Mummelin leivontatarvikkeet turvallisesti kotiin Sallan kirkonkylästä.

Toivottavasti hyvän lanauksen jälkeen lähipäivinä kotitiemme saa asianmukaisen jälkihoidon, eli kastelun ja suolauksen. Ne kun saadaan, niin hyvä tulee, eikä irtosora ja pölyäminen kauaa kulkua ole haittamassa. Se on meinaan kesää tiedossa, kun tänään tehtiin jo kahdenkympin ylitys lämpötiloissa. Ensimmäisen kerran tämän kesäkuun aikana...

comments powered by Disqus