Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut Rengasturvallisuus 30 vuotta sitten

Greenit alla, hyvä on ajella

Kuten tuossa jo Jukkakin kirjoitti, on Turun seudulla kesänopeusrajoitukset. Eikä omalle kohdalle osunut edes noita viimeisiä lumihiutaleita. Taitavat olla sen verran vähäisiä, että osuvat harvojen nähtäväksi. Ja jos sääprofeettoja on uskominen, niin nyt alkaa niidenkin esiintyminen olla jo historiaa tämän talven osalta.
Niinpä onkin oiva tilaisuus vinkata Greeneistä niille, joilla kesärenkaiden valinta on vielä edessä. Pari Hesan reissua on nyt takana, ja puuskaissesa tuulessakin tuntuma on erittäin vakaa myös isossa moottoritienopeudessa. Ja se itselleni tärkeä äänimaailma, tai pitäisikö sanoa äänettömyysmaailma, on sekin kunnossa. Tällainen kuuluu hyvän renkaan olla: huomaamaton mutta huolellinen työn tekijä, joka turvaa mukavan matkanteon.
Ja nyt kun tuossa on tullut katseltua muiden rengastusvaihtoehtoja, niin täytyy sanoa, että kaikilla ei ole koon valinta mennyt putkeen. Etenkin se uudenkarhea S-Mersu, jonka alle oli kieräytetty pykälää liian turpean näköiset kumit, näytti jopa koomiselta maavaraltaan korotetulta isotassulta edustusautoksi. Nuo sallittujen rengastuksien ääripäät sopivatkin vain harvoin auton ulkonäköön, ja kun kyse ei ole mistään näyttelyautoista tai kisapeleistä, löytyy se sopusuhtaisimman näköinen yleensä sieltä keskivaiheilta. Se ei silti tarkoita tylsyyttä, eikä etenkään nykyisessä vannetarjonnan laajassa kirjossa!
Ai niin, jos ne nykyiset pyörät ravisuttavat ajossa, kannattaa ne kieräyttää tasapainotuskoneessa renkaiden vaihdon yhteydessä. Siis silti, vaikka ne olisi menossa kesäsäilöön. Mutta näin selviää, pitääkö mennä vannekaupoille, vaiko siivota pikkukivet urista, tai kenties siivota kurapaakut vanteen sisäkehältä? On sitten parempi kesän aikana ajan kanssa, kuin räntäsateessa tai renkaanvaihtojonossa...

comments powered by Disqus