Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

E.T.R.T.O ja Suomen olosuhteet - epäsuhde

Sain blogien kommenteista aiheen tutkailla E.T.R.T.O sivuja - siis European Tyre and Rim Technical Organisation sivuja.

Kaikki rengasvalmistajajäsenet Executive Committee:ssa ovat Keski- ja Etelä Euroopasta. Ainut linkki oikeisiin talvirenkaisiin tulee Suomen Lapin testiratojen kautta. Vai onko olemassa alakomiteoita, joissa huomioidaan talviset olosuhteet kunnolla.

Pieni lainaus nastarenkaista suosituskirjasta kertoo sekä asiaa, että ei ehkä ole soveltuvaa meille:
The European Tyre and Rim Technical Organisation "RECOMMENDATIONS 2012" (voi ladata vapaasti sivuilta)

 

"Studded M+S tyres The studs are inserted into holes provided for them in the tread. Some countries regulatetheir use legally, particularly with regard to the period of use, speed limits and thedisposition of studs (number, position and protrusion). E.T.R.T.O. recommends that : New studded tyres should be run in for approximately 300 km at a moderate speed. When a car is equipped with studded tyres, all running wheels should be fitted. In fact, studded tyres on only one axle can cause instability - for example on braking when decelerating on icy roads - particularly on front-driven cars with studded tyres on the front axle only. Similarly instability, particularly on bends, can occur on rear driven cars equipped with studded tyres on the rear axle only. Heavy braking and rapid acceleration should be avoided on studded tyres. Studded tyres, when re-fitted after a period of disuse, should be mounted so as to turn in the same direction as when previously fitted. At the end of the winter season therefore, the direction of rotation or the wheel position should be marked on each tyre. In absence of national legislation, a speed of 100 km/h should not be exceeded on roads free of snow and ice because of reduced road grip of studs being considerably affected by speed, acceleration and sharp braking."


Kirjoitan tämän blogikommentin siksi, että erityisesti talvirenkaiden osalta Keski-Eurooppalaiset rengasmerkinnät ovat ainakin lievästi harhaanjohtavia. Niitä ei pidä uskoa. Paljon paremman kuvan antavat kotimaisten lehtien talvirengasvertailut - sekä tietysti  Nokian Renkaiden tuottama informaatio.

Innokkaalle

www.etrto.org
comments powered by Disqus