Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Eteläisen Suomen vaihtelevat kelit

Tänään aamulla tienpintaa peitti taas muutama sentti sohjoista lunta, joka oli paluumatkalla muuttunut pääosin jo vedeksi. Ja kun katsotaan aikaa taaksepäin, niin kovien pakkasten väistyttyä on joka aamu ollut yllätys, miltä keli näyttää. Edes säätiedotukset eivät tunnu osaavan ennustaa seuraavaa 24 tuntia. Niinpä on saanut varata sitä kelivaraa aikatauluunsa, ja toisaalta keli on ollut hyvä syy myöhästyä parilla minuutilla. Niitä, jotka eivät olleet osanneet oikeaa tilannenopeutta, oli tänäkin aamuna kolme autollista tien poskessa.

Jostain syystä nuo sohjokelit ja lumisateet ovat osuneet aina niille päiville, kun minä olen reissussa. Vai onko niin, että ne kuivat päivät ovat olleet niin harvassa, että ne osuvat yhtä harvoin kohdalle kuin lottovoitto? Loskakeleihin se oikea rengasvalinta tuntuu kuitenkin olevan kitkarengas, kuten Hakkapeliitta R, ja jopa tällaisen vannoutuneen nastarenkaiden kannattajan mielestä. Kun tienpinta on tämänpäiväisen otsikkokuvan mukainen, eli märkää sohjoa on senttikaupalla, ei nastoista ole hyötyä. Katsotaan sitten taas uudestaan alkuviikosta, jolle on luvattu pakkasia. 

PS Lauantaina:

Yöpakkasen jälkeen

Se pakkanen tuli jo yöllä, ja jäädytti sohjoiset sekä märät tienpinnat. Tehden kelistä sellaisen, että nyt tarvittiin niitä nastoja jos koskaan. Liikenteessä oli helppo havaita, keillä on kitkat. He kun ottivat kaarteet erittäin varovaisesti, ja jarrutuksetkin näyttivät menevän helposti pitkäksi. No, ei näitä päiviä niin hirmuisen useita täälläkään ole, onneksi. Mutta nyt nastallinen Hakkapeliitta 8 on se ainoa oikea rengas.

comments powered by Disqus