Kirjoittaja Pasi Aittokumpu
Uusimmat blogijulkaisut

Eräs tapaus, jossa Vianorista oli taas uskomatonta apua

Tapaus sattui itselle juuri tänään lauantaina 16.2.2013, kun olimme viemässä anopin autoa katsastukseen.

Kaikki lähti siitä, että tapasin anopin sovitussa paikassa ja meidän piti ensin pestä anopin auto ja viedä se sitten katsastukselle. Niin oli suunniteltu, mutta aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaisesti heti kerralla.

Olimme jonottamassa autopesuun vuoroamme, kun tulin siinä samalla ajatelleeksi tarkistaa ennen katsastusta auton valot ja mm. rekisterikilven valot, joista toinen osoittautuikin olevan rikki. Tulin siinä samalla katsoneeksi auton mittaristoakin ja huomasin moottorin vikavalon palavan ja tiesin, että se olisi hylkäyksen peruste katsastuksessa.

Vaikka tuo ikävästi oranssina hehkuva valo sammuisikin, niin vikakoodi kenties jäisi muistiin auton tietokoneeseen ja sehän olisi ikävää, kun kohta katsastusmies sen auton tietokoneen syövereistä huomaisi kun lukee vikakoodit laitteellaan.

Eipä siis auttanut muu unohtaa autonpesu ja mennä lähellä olevalle Katsastusasemalle perumaan aikaisemmin viikolla varatun katsastusaikamme. Ajanvarauksen peruminen onneksi onnistui ongelmitta ja sain tukea siihen arveluuni, että nuo moottorin vikavalojen/-vikakoodien olemassaolo olisi hylkäysperuste.

No mikäs sitten eteen (kuumeista mietintää)...Metro-Autoon...ja sitten sinne...voihan nenä, vain automyynti auki lauantaisin ja huolto vain viikolla. Ei auttanut muu kuin miettiä lisää - sitten keksin soittaa numeroon 0100100 ja kyselin miellyttävältä neidiltä, että missähän lähialueilla olisi autonhuoltoliikkeitä auki näin lauantaina? Asiakaspalvelija numerotiedustelussa yritti kovasti kaikkensa, mutta useakaan autokorjaamo ei ollut lauantaisin auki tai sitten tietoa lauantain aukioloista ei ollut hänellekään helposti saatavilla. Muutamaan saamaani numeroon soitin, mutta ei onnistunut. Siinä kohtaa melkein jo luovitin, mutta sitten muistin Vianorin, josta matkamme oli aikaisemmin jo lähtenyt. Vianorilta usakaltaisin mennä kysymään, mitä kannattaisi tehdä ja muistin kakenlisäksi, että Vianorin mainoksessa oli myös autonhuoltoa ja pikahuoltoa renkaidenvaihtojen yms. ohella. Ja eikun jälleen Sarankulman Vianorille kysymään, että olisikos heillä kykyä ja/tai aikaa katsoa autoa pikaisesti. Kaikki riippui siis siitä, että olisiko Vianorilla sellaista sopivaa laitetta, jolla ko. auton tietokoneeseen saisi yhteyden ja olisiko jossakin välissä aikaa asiaa suorittaa. Elämä hymyili...aikaa oli...

Minun käskettiin ajaa auto sisään ja se otettiin heti työnalle...vikakoodit tarkistettiin ja kuitattiin ja muut toimet tehtiin asianmukaisesti mm. Boshin-laitetta apuna käyttäen ja kaikki oli siltä osin kunnossa.

Vinkkasin lisäksi mukavalle autoasentajalle, että mielestäni toinen peruutusvalo ja rekisterikilven toinen valo ei toimi ja niistä voi katsastusmies mainita...ja asentaja otti senkin asian heti hoitaakseen..."katsotaanpas siis ne samalla"...joo näin on - vaihdetaanko ne? Sanoin, että: "Jos on aikaa vain on, niin olisihan se kiva tässä samalla..." ja lausetta en saanut kunnolla loppuun kun takaluukku oli jo auki ja lampppuja oltiin vaihtamassa.

Ammattilaiselta työ onnistui odottaessa erittäin nopeasti ja asiakaspalvelu oli jälleen ensiluokkaista, niin työjohdon kuin asenntajienkin suunnalta. Ilmapiiri Vianorilla oli miellyttävä ja tuttavallinen ja asia hoitui ammattimaisen tarkasti ja mukavasti. Tuntui ensikertaa pitkästä aikaa siltä, että minä olin asiakas - eikä (anopin) auto...

Sitten työn tekemisen jälkeen kiitokset ja maksu kassaan (eli kassan kautta ulos) ja sen jälkeen päätettiin ajaa uudelleen lähellä olleelle katsastusasemalle (Hämeen Autokatsastus) lamput vaihdettuina ja vikakoodit kuitattuina. Olimme loppujen lopuksi muuten vain noin 7 minuuttia myöhässä siitä alkuperäisesti varaanastamme katsastusajasta ja huomasimme, että jonoja ei ollut pääsimme aikaa varaamatta heti autoa katsastamaan.

Katsastus sujui heinosti, kahviä hörpiskellen seurasin mielenkiinnolla insinöörin tekemisiä ja katsastusmies kehuikin autoa ja niinhän se leimakin sieltä tuli, mutta ei olisi tullut tänään ilman Vianorin asentajia ja asiakaspalveluhenkisyyttä.

Tämän jälkeen vielä asia kruunattiin auton pesemisellä Vianorin pesurissa (johon minulla sattuu olemaan itse ostamani sarjakortti) ja sitten puhtaan ja katsastetun auton luovutus Anopille! Kaikki edelleen aikataulussa ja voittajafiilis itsellä! Anoppi pidettiin näin taas tyytyväisenä ja sehän on todella tärkeää - oma palkintoni sisältyi siihen,että sain nähdä kuinka onnellisen näköinen anopin ilme oli ensiksi tulleiden vastoinkäymisten jälkeen - huippua!

Aluksi siis jo tuntui siltä, että nyt ei mene kaikki ihan putkeen, mutta koska emme heti luovuttaneet ja saimme asian hoidettua Vianorin ansiokkaalla avustuksella, niin asia hoitui kuin "elokuvissa".

Kiitos vielä Sarankulman Vianorin osaaville ammattilaisille, Hämeen Autokatsastuksen edustajille sekä kaikille muille asiaan vaikuttaneille tahoille ja ennenkaikkea Anopille!

Tästä on hyvä jatkaa!

 

comments powered by Disqus