Epävirallinen vierintävastustesti

Vaikka osassa maata talvirenkaita tarvitaan, aion vielä palata kesärengasasioihin muutamassa kirjoituksessa. Kesärenkailla kuitenkin vielä täällä etelässä ajetaan, muutamia viikkoja vähintään. Tietenkin aamulla pitää olla varovainen, jos yöllä on ollut pakkasta.

Niin, palataan nyt siihen otsikon lupaamaan epäviralliseen vierintävastustestiin.

Meillä on toimistorakennuksen kellarikerroksessa useamman kerroksen autohalli. Halli on aika laaja ja alin kerros on aina kohtalaisen tyhjä, joten tilaa on eikä ruuhkaa ole. Ilmeisesti ihmiset eivät jaksa nousta hissillä useampaa kerrosta? Itse kävelen rappusia aina, alimmasta kerroksesta, hyötyliikunnan nimissä, kun muuten tulee liikuttua aika vähän.

Kun ajaa alimpaan kerrokseen, on siinä pitkä ramppi, jonka jälkeen tiukka käännös ja sitten muutama kymmenen metriä rullailua omalle paikalle kulman taakse. Tämän kun yhdistää auton nykyaikaiseen ominaisuuteen alamäkihidastimeen, on mahdollista tehdä pientä vertailua.
Säädän siis ramppia ennen alamäkihidastimeen maksimi vauhdiksi 16 km/h, otan jalan pois jarrulta ja laitan vaihteen vapaalle. Tämän jälkeen annan mennä ja yritän rullata omalle paikalleni.

Nyt alla olevilla Hakka Blackeilla ei ole mitään ongelmaa päästä mainitulla vauhdilla omalle parkkipaikalle, perillä joutuu jopa jarruttelemaan ettei törmää seinään. Saa nähdä miten käy, kun vaihdetaan talvirenkaat alle.

Sen kuitenkin voin sanoa, että aiemmin alla olleet kesärenkaat eivät vierineet näin kevyesti omalle paikalle. Vauhtia piti olla jopa 20km/h, jotta omalle paikalle pääsi juuri ja juuri ilman lisävetoa.

Tämä on mielenkiintoinen seikka, sillä aiemmat kesärenkaat olivat kuitenkin kapeammat ja nopeusluokaltaan matalammalle huippunopeudelle tarkoitetut.

Epävirallisen vierintävastustestin mukaan, ja muidenkin empiiristen havaintojen mukaan, olen tyytyväinen näihin renkaisiin.

comments powered by Disqus